inwestycje.blog.bielsko.pl
 
bielsko.biala.pl
blog.bielsko.pl
inwestycje.blog.bielsko.pl/rss
strona główna - inwestycje.blog.bielsko.pl
Archiwum newsów - marzec 2012


Gotowa jest już koncepcja projektowa dla rozbudowy ulicy Cieszyńskiej. W maju 2010 ogłoszono przetarg na jej opracowanie (czytaj) - teraz projektant przedstawia ją opinii publicznej w ogólnodostępnych konsultacjach społecznych. Spotkanie mające na celu zasięgnięcie opinii mieszkańców oraz właścicieli gruntów sąsiadujących z ul. Cieszyńską na temat planowanej rozbudowy odbędzie się 29 marca 2012 r. o godzinie 14.00 w siedzibie Miejskiego Zarządu Dróg. Przedstawiciele biura projektowego oraz inwestor odpowiedzą na pytania dotyczące planowanej inwestycji, a wszyscy uczestnicy konsultacji będą mogli wyrazić swoją opinię w ankietach. Wnioski dotyczące przedsięwzięcia można składać od 29 marca do 23 kwietnia 2012.

Wyniki przeprowadzonych pomiarów oraz prognoz ruchu wskazują jednoznacznie, że rozwiązaniem które w sposób znaczący usprawni komunikację w tym rejonie Bielska-Białej jest przebudowa ul. Cieszyńskiej do przekroju drogi dwujezdniowej. W obu wariantach przedstawionych przez projektanta, droga ta posiada dwie jezdnie z pasem zieleni pośrodku.

Planowana inwestycja obejmuje rozbudowę odcinka długości ok. 3,3 km. Początek przebudowy zlokalizowany jest na wysokości ronda Niemena u zbiegu ul. Cieszyńskiej z ulicami Szarotki i Stawową, natomiast końcem inwestycji jest granica Bielska-Białej i Jaworza.

Prace koncepcyjne obejmują trzy warianty rozbudowy ul. Cieszyńskiej:
- wariant nr 1 - dostosowanie do parametrów ulicy klasy technicznej „G" (główna)
- wariant nr 2 - dostosowanie do parametrów ulicy klasy technicznej „Z" (zbiorcza)
- wariant wynikowy nr 3, który powstanie w wyniku konsultacji społecznych i uzgodnień.

Zakres inwestycji obejmuje:
• rozbudowę jezdni oraz skrzyżowań
• przebudowę ulic poprzecznych
• budowę chodników
• budowę dwóch i przebudowę jednego przejścia podziemnego dla pieszych
• budowę zatok autobusowych
• przebudowę mostu na cieku Wapienica
• przebudowę przepustów drogowych
• przebudowę zjazdów
• budowę dróg serwisowych
• budowę nowych połączeń drogowych usprawniających ruch na ul. Cieszyńskiej

Zgodnie z koncepcją każda z jezdni ul. Cieszyńskiej będzie miała szerokość min. 7 m, z chodnikami 2 lub 3-metrowymi. Wariant 1 przewiduje budowę dróg serwisowych wzdłuż głównego ciągu, do której „podłączone" byłyby prywatne zjazdy z posesji oraz inne boczne drogi.

W ramach inwestycji planuje się także znaczącą zmianę całego układu komunikacyjnego w Wapienicy:
• rondo Niemena planuje się poszerzyć o kolejny pas - innym wariantem jest budowa sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu.
• „dociągnięcie" ul. Tańskiego do ul. Cieszyńskiej (lub do drogi serwisowej wzdłuż ul. Cieszyńskiej - zależnie od wariantu)
• zmiana przebiegu końcowego odcinka ul. Zapłocie Duże - połączenie z ul. Tańskiego i likwidacja dotychczasowego skrzyżowania z ul. Cieszyńską
• budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki Wapienica
• likwidacja skrzyżowania ul. Cieszyńskiej z dotychczasową ul. Regera (jeden z wariantów przewiduje ew. zjazd na tę ulicę od strony centrum miasta)
• budowa nowego, końcowego odcinka ul. Regera równoległego do ul. Twórczej
• zamknięcie skrzyżowania ul. Twórczej z ul. Cieszyńską i Międzyrzecką
• likwidacja skrzyżowania obecnego odcinka ul. Międzyrzeckiej z ul. Cieszyńską (końcowy odcinek ul. Międzyrzeckiej doprowadzony zostanie do nowego fragmentu ul. Regera)
• rozbudowę ul. Przy Torach i połączenie jej z planowanym odcinkiem (wiadukt nad torami kolejowymi - czytaj więcej) ul. Międzyrzeckiej
• połączenie ul. Przy Torach z ul. Dzwonkową i budowa w tym rejonie pętli autobusowej

W powiązaniu z innymi projektami drogowymi w tym rejonie, przewiduje się dodatkowo budowę skrzyżowania z ul. Nowomłodzieżową oraz ronda z nowym odcinkiem ul. Międzyrzeckiej.

Link do wniosku: (link)

WARIANT 1:

WARIANT 2:

2012-03-21 | Dodaj komentarz
maras49
2012-03-21 16:01:43
No nareszcie! Ale to powinno już być budowane - za kilkanaście lat może nie wystarczyć. Szczególnie należy zwrócić uwagę na max.otwarcie ul.Cieszyńskiej na ruch prostopadły ale - nie krzyżować ruchu. Dużo jednokierunkowych dojazdów i wyjazdów (tam gdzie można i trzeba). To jest to o czym pisałem pare dni wczesniej już nie pamiętam przy którym temacie. Pozdrawiam.
rav
2012-03-21 18:32:58
dwujezdniowa Cieszyńska z przejściami podziemnymi? na prawdę tak ma wyglądać przestrzeń w Bielsku-Białej? po to budowano obwodnicę śródmiejską i ekspresową na północy? pomijam już fakt, że bez sprawnej komunikacji zbiorowej, żadne poszerzanie dróg nie pomoże na dłuższą metę...
BB
2012-03-21 21:04:53
przejścia podziemne nie są robione kosztem przejść naziemnych ( pasów ) które są dość często umieszczone, niestety ale inna rozbudowa Cieszyńskiej nie ma większego sensu, ruch od dawna jest tam wystarczający na ulicę dwupasmową a samochodów ubywać nie będzie niestety takie czasy nastały...
fred
2012-03-21 21:27:01
kiedys juz na forum przedstawialem koncepcje rozbudowy cieszynskiej, nie pamietam czy wrzucalem wizualizacje. Sprawdze i wrzuce na forum
PrL
2012-03-21 21:40:43
Jeżdżę tą ulicą nieomal codziennie w godzinach szczytu i muszę stwierdzić,że w ostatnich miesiącach jeździ się tam całkiem dobrze,bo w zeszłym roku był koszmar (nawet 40min od ronda Niemena do Wapienicy) aż się boję, jak to zaczną robić,bo jakieś 3 lata koszmaru komunikacyjnego nas czeka,no cóż kiedyś trzeba,choć biorąc pod uwagę zakres prac,koszty, protesty społeczne itd. zdążę pewnie przejść na emeryturę i to nawet wtedy,jak mi ją do 67 podniosą
fred
2012-03-21 21:42:21
uksztaltowanie terenu sprzyja budowie przejsc podziemnych. Tutaj plus. Plus takze za likwidacje jednego ze skrzyzowan w Wapienicy, Mysle ze modernizujac wlasnie ten odcinek jako pierwszy, sytuacja uleglaby znacznej poprawie. Juz dzisiaj, mogliby postawic barierki na regera zaraz za mostem na Wapieniczance. Analizuje dalej :)
bb
2012-03-21 21:48:56
Obie propozycje ciekawe, ale na pewno będzie sprzeciw mieszkańców sąsiadujących z cieszyńską. 2 wariant chyba ma większe szanse na realizacje. Wiadomo może jakie byłoby koszta tej inwestycji? Realne jest w ogóle zrealizowanie tego? ;-)
fred
2012-03-21 21:52:58
jestem za wariantem drugim. Bo wykorzystuje miejsce ktore zostalo zaplanowane duzo wczesniej pod poszerzenie cieszynskiej, Nie wprowadza takiej demolki w okolicy jak wariant numer 1. Wariant numer 1 sprawi ze cieszynska to bedzie dosc szeroka, lotniskowa niemal arteria, fakt, polaczy wszystkie skrzyzowania, ale te zjazdy i drogi zbiorcze wzdluz, pochlona wielkie pieniadze a efekty nie beda az tak duze. Jest spoko wariant nr 2
PrL
2012-03-21 22:04:47
Średni czas realizacji nowej inwestycji drogowej w UE,także w Polsce to około 7 lat i to w mniej zurbanizowanym terenie, więc najprawdopodobniej nie uda się tego zrobić w ramach najbliższej agendy unijnej. Biorąc pod uwagę wszystkie procedury czyli: projektowanie, studium uwarunkowań techniczno-ekonomiczno-środowiskowych, konsultacje społeczne, uzyskiwanie niezbędnych decyzji, wywłaszczenia i samą budowę sądzę, że realnym terminem są lata 2020 2027, o ile polityka KE w zakresie transportu się nie zmieni. Koszt takiej inwestycji będzie z całą pewnością gigantyczny
wapienica
2012-03-21 22:33:05
Wariant pierwszy to jakaś paranoja. To nie ma być droga ekspresowa z drogami serwiosowymi! Ulica Cieszyńska łączy całą wschodnią część miasta i musi nam wszystkim służyć a nie przejezdnym. Jestem jak najbardziej za wariantem drugim (założę się, że wariantu I nie wybudowaliby nawet za 10 lat). Należy poszerzyć Cieszyńską do dwóch pasów ruchu. Te dwa pasy powinny prowadzić tylko prosto. Stworzyć lewoskręty oraz prawoskręty (pomijając wjazdów do posesji - przecież tam ruch jest znikomy). Zamknąć ulicę Spółdzielców od strony Cieszyńskiej. Utworzyć rondo na skrzyżowaniu z ul. Wapienicką i Tańskiego. Należy bardzo zastanowić się nad centrum dzielnicy. Nie wyobrażam sobie jak można zamknąć ruch samochodowy w pobliżu sklepów i banku i zostawić sam przystanek. Należy Cieszyńską przesunąć na południe (w stronę budynku podstawówki) - łącznie z przystankiem autobusowym. A za nim zbudować spory parking. Również parking na ulicy Twórczej powinien być o wiele większy (a nie na 10 miejsc). Z Jaworzańskiej MUSI być osobny pas prosto i osobny do lewoskrętu. I jeszcze jedna sprawa - dwa przystanki autobusowe po tej samej stronie na ul. Regera oraz Cieszyńskiej? Dotychczas autobus zatrzymujący się na ul. Regera omijał przystanek linii nr 7 i 16. Za inwestycję należy się zabrać jak najszybciej - to już ostatni dzwonek.
inwestycje
2012-03-21 22:36:44
koszt takiej inwestycji to z pewnością grubo ponad 100 mln zł; ciekawe co powstanie pierwsze: Cieszyńska, czy Nowopiekarska? ta pierwsza ma tę przewagę, że nie ma żadnych wiaduktów i estakad
inwestycje
2012-03-21 22:46:03
patrząc na plany - bardzo niekorzystne wydaje mi się rozwiązanie przybliżenia Cieszyńskiej do prywanych domów (między ul. Smolną a Cisową) zamiast poprowadzenia nieznacznie bliżej bloków / w wariancie 1 Cieszyńska na 10 działach obcinałaby praktycznie cały teren ogródka zostawiając sam dom mieszkalny, podczas gdy po przeciwnej stronie (wyburzając tylko jeden budynek - pawilon handlowy) moznaby poprowadzić drogę bez zbędnej ingerencji w prywatne działki
Adamsky
2012-03-22 11:36:09
Mnie natomiast podobają się oba warianty, mam nadzieję, że któryś z nich doczeka się wkrótce realizacji. Jak pokazuje przykład ul. Żywieckiej (w szczególności jej 'wąskiego' dwujezdniowego odcinka od Górkiej do węzła Mikuszowice) nie płaca się stosować półśrodków. Obstawiam, że za parę lat i tamten odcinek trzeba będzie poszerzać (tylko że UE nie da kasy drugi raz na tę samą inwestycję, więc już pewnie zawsze pozostanie tam w drogowej mapie miasta wąskie gardło). Natomiast ul. Cieszyńska jest JEDYNĄ ulicą zbiorczą w zachodniej częsci miasta zamieszkanej przez około 100tyś mieszkańców więc z uśmiechem czytam tutaj komentarze, że ojoj 'autostradę' zbudują. Jak B-B będzie miało niesprawny układ komunikacyjny (z wąską np ul.Cieszyńską) to dopiero będzie ojoj, do pracy będziemy dojeżdżać jak obecnie w Warszawie 1-1.5h! Pozdrawiam.
Gumiś
2012-03-22 12:00:53
No to właśnie o to chodzi że jest drogą zbiorczą i nie ma sensu z niej robić eksterytorialnej autostrady jak w przypadku pierwszym. Czteropasmowa Cieszyńska ok ale jak już tu wspomniano wcale to nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta. przynajmniej nie na długo. Z tego względu że publiczny transport w Bielsku siada na całej linii, a bez niego to trzeba by było każdą ulicę w Bielsku przerobić na dwupasmówkę, jak się ludzie rzucili do samochodów.
100% BB
2012-03-22 15:16:28
Dołożę swoje trzy grosze jeśli mogę. Uważam, ze miasto powinno walczyć o środki unijne na lata 2014-20, bo to będzie droga inwestycja. Tyle że, miasto chce pozyskac kasę z UE na: Nowopiekarską, Żywiecką, Krakowską, Miedzyrzecką, Cieszyńską, pytam bo jak się policzy to wyjdzie na wszystko 250-300 milionów złotych, czy miasto ma szanse na wyrwanie z tego 85% pieniędzy z różnych konkursów? Coś mi się wydaje że będzie cieżko. Z tego powodu miasto BB, powinno już teraz zastanowic czy w latach 2013/14 nie wydac pieniędzy z budżetu miasta na przebudowę dróg tj. Krakowska oraz Miedzyrzecka. Boję sie że tak duże inwestycje i dużo za razem może nie zostać dofinansowanych. Skąd wiemy jaki będzie przelicznik euro do złotego w 2014 roku? Strefa euro sie wali, możemy dostac ochłapy, a nie 300 czy 360 mld złotych. Słyszałem tez że jest wariant odciążenia Cieszyńskiej kosztem rozbudowy Tańskiego do Regera chyba, nie byłem na zebraniu RO, bo zwyczajnie nie mogłem wtedy być ale uwazam, ze powinni o tym zapomnieć i dalej pracować nad rozbudową Cieszyńskiej, zresztą już od ronda Niemena do ronda Hulanka, mamy drogę na 2 pasy ruchu w każdą stronę wiec zasadnym i rozsądnym jest kontynuowanie inwestycji w kierunku Wapienicy! Dzisiaj po 14 godz. widziałem osoby zajmujące się wykonywaniem pomiarów przy ul Cieszyńkiej na wysokości myjni samochodowej i skrzyżowania z os. Polskich Skrzydeł oraz na posesji prywatnej, widocznie ruszą z tą inwestycją za kilka lat!
inwestycje
2012-03-22 18:58:09
@100% BB: w przyszłej perspektywie unijnej już nie będzie refundacji w wysokości 85%, tak jak dotychczas - zmniejszy się do ok. 60%
jaro
2012-03-23 01:40:20
@ inwestycje. Sorry , że wcześniej nie pisałem ale może to i dobrze. Dzięki za linki odnośnie modernizacji ul. Międzyrzeckiej , ale mało tam jest konkretów. Szkoda ,że nie będzie poszerzana do czterech pasów, choć pięknie by się łączyła z ul. Cieszyńską. Dla mnie oczywistością było poszerzenie Cieszyńskiej -od dawna ( zresztą od jakiegoś czasu planowane). Pisałem to zanim wybuchła '' wielka dyskusja'' na temat ul. Cieszyńskiej. Tylko co dalej. Pięknym łącznikiem i odprowadzeniem ruchu byłoby poszerzenie ulicy Międzyrzeckiej między właśnie Cieszyńską a drogą ekspresową na Cieszyn. Moim zdaniem nie ma miejsca, aby pociągnąć tam wielką autostradę (ul. Cieszyńska ) więc wariant drugi wydaje się bardziej wiarygodny. Jest jeszcze aspekt ważniejszy - tj. miasto nie uciągnęłoby kosztów przy pierwszym wariancie - skromnie licząc jakieś sto kilkadziesiąt milionów złotych. @ rav Twoje zaklinanie rzeczywistości w postaci komunikacji zbiorowej nic nie da. Miasto wydaje ogromne sumy na zakup nowych autobusów a teraz dochodzą do tego jeszcze szalejące ceny paliwa. @ Adamsky Zgadzam się z tobą. Zła modernizacja ulicy Żywieckiej od ul. Górskiej do węzła Mikuszowice. Trzeba było się nie napalać na środki unijne tylko pomyśleć długofalowo. Zresztą pisałem o tym kiedyś ( o czterech pasach na tym odcinku).
manios
2012-03-23 12:11:26
CZY WIE KTOŚ COŚ NA TEMAT STADIONU?NA FORUM PODBESKIDZIA NAPISANO ŻE JEDNA TRYBUNA MA BYĆ GOTOWA NA JESIEŃ I ŻE PODOBNO JEST JUŻ POROZUMIENIE ZE WSPÓLNOTA. ALE JAKOŚ MI SIĘ W TO WIERZYĆ NIE CHCE. PROSZĘ O INFO.
inwestycje
2012-03-23 12:25:56
@manios: jesień to marzenia ściętej głowy... / nie ma nadal (i nie wiadomo, kiedy będzie) pozwolenia na budowę
inwestycje
2012-03-23 12:34:26
@manios: z calym szacunkiem do forumowiczow na stronie TSP, ale merytorycznosc tamtejszych komentarzy (przynajmniej w sprawie budowy stadionu) jest dyplomatycznie to nazywajac niewysoka / "informacje" tam zamieszczone ciężko nazwać nawet plotkami - ktos uslyszal, ze klaruje sie porozumienie wspolnota mieszkaniowa-ratusz i wysnul z tego wniosek, ze w takim razie od strony blokow powstanie trybuna na runde jesienna...
@inwestycje
2012-03-23 13:54:11
czyli jedno wielkie g....;)
marcos
2012-03-29 01:48:48
@ Adamsky Tobie podobają się oba warianty ? A gdzie k...cze mieszkasz ?!! 25 lat temu ogrodzenie mojej działki musiałem odsunąć pod planowaną drogę - za darmo oczywiście lub nie wybudujesz. A teraz wariant 1 przewiduje że tną mi następne kilka metrów. Może z okna mam patrzeć jak Ty jedziesz mi 5 metrów od domu i jak to Ci się podoba bo wspaniale zrobili ? A ja dostanę 10 tysięcy za które co najwyżej posprzątam po robotnikach... Dam im te pieniądze, ale niech się trzymają tego co było ustalone. Albo niech w cholerę zamkną Cieszyńską i spokój :/
2012-03-29 08:17:25
marcos ma niestety rację - pamiętam, że w 2poł lat 70tych Cieszyńska miała być poszerzana do chyba 1x14m(4 pasy bez rozdziału) z chodnikami 3m - wtedy ruch pieszy był duży. Dzisiaj wystarczy chodnik 2 m a pas rozdziału można dać 1,5 m wszak to cenny teren miejski. W wariantach brakuje mi połączenia Tańskiego z Regera ale tu musiałby być most.
maras49
2012-03-29 08:26:46
myślę,że połączenie Tańskiego z Regera wykonane wcześniej rozładowaloby trochę Cieszyńską teraz, a w trakcie jej przebudowy dobre na objazd.
Adamsky
2012-03-29 10:10:07
@marcos/ nie unoś się tak chłopie. Ta inwestycja i tak nie ruszy bo UE coraz mniej pieniążków daje więc nie panikuj miasto nie ma 100mln ot tak sobie gdzieś w kopercie pod biurkiem. A co do idei, że Cieszyńska już teraz powinna mieć po 2 pasy ruchu w obie strony aż do Wapienicy to twoje krzyki nie zmienią mojego zdania, jakbyś ty jedyny mieszkał w tym mieście i tylko ty jedyny miał ulice pod oknem. Typowe polskie stanowisko, tak budujcie drogi, tylko nie pod moim oknem, nie na mojej działce, moje, moje, moje, ja, jaj, ja.... Jakby takich wszystkich słuchac to nic by się w mieście nie zbudowało, bo zawsze się ktoś znajdzie co pokręci nosem: 'Budujcie tylko nie tu'! PS Właśnie po to są ww konsultację, żebyś miał prawo wyrazić swoją opinię, więc jak ci nie pasi to idź do Ratusza i im to powiedz, co tu po mnie wyjeżdżasz, ja ci tą drogę pod oknem chcę budować, czy co?
100% BB
2012-03-29 22:21:53
Oczywiście tylko rozbudowa Cieszyńskiej ma sens, dlatego że ona ma wieksze szanse na utrzymanie jej w dobrym stanie, technicznym. Należy pamietać, że planując nowe drogi, których jeszcze nie ma musimy wiedziec, ze trzeba je będzie utrzymać, rozbudowując Tańskiego do Regera, trzeba bedzie wykonac od podstaw jakiś kolejny odcinek drogi, zadbac o oświelenie trasy, ta droga nigdy nie bedzie ważniejsza od Cieszyńskiej, zobaczcie jak dzisiaj wyglada ul Tanskiego i jak będzie wygladała za "x" lat, zawsze prędzej zainwestują w Cieszyńską niż wyremontują odcinek od Wojska Polskiego do Wapienicy, stąd lepsza jest inwestycja w Cieszyńską, ale miasto musi zainwestowac z budzetu miasta w inne drogi, bo zwyczajnie na tyle projektów w latach 2014-20 może nie starczyć pieniędzy albo nie bedzie tyle konkursów. Hanysland, nie jest szczęsliwy, że BB, zagarneło tyle środków z UE w obecnym rozadniu i walczyć o kasę będzie bardzo trudno, a gminy nauczyły sie pisac projekty. Juz dzisiaj są kłopoty aby utrzymać sieć 600 kilometrow w mieście, a w planach Nowopiekarska, droga przez Sarni Stok ( projekt raczej upadnie ), teraz droga Tanskiego- Regera aby odciążyć Cieszyńską, tylko kto da pieniądze na tak rozbudowaną siec dróg, zeby to wszystko utrzymać? Poza tym pisałem juz chyba jest juz rozbudowana droga od ronda Niemena do Hulanki w kierunku obwodnich zachodniej, stad naturalnym jest fakt, rozbudowy ulicy Cieszyńskiej do Wapienicy, no i jest na to sporo miejsca jak widac, kiedyś myslano o tym bo wiele posesji znajduje sie daleko od drogi i na pewno nie podzielą losu mieszkanców ul Komorowickiej, a gdzie bedzie trzeba zrobią wykup nieruchomości i po krzyku.
kntstr
2012-03-30 12:59:22
pierwszy wariant za bardzo mi cuchnie katowicami - jedzie się ale nie bardzo wiadomo gdzie - dla ludzi którzy mieszkają w tych dzielnicach i dojazdy znają na pamięć jest dobry bo szybki - z góry trzeba wiedzieć gdzie zjechać drugi jest bardziej przyjazny ludziom, którzy tam nie mieszkają - można jechać spokojnie i skręcić jak sie zauważy że trzeba zjechać
bb
2012-04-01 23:11:07
Ktoś był może na tych konsultacjach?
bogdanbo
2012-04-01 23:33:29
Jak planuje się zmienić ruch w czasie przebudowy? Znowu wahadło i wielomesięczny dramat jak było ma Żywieckiej? Przez Sobieskiego? Spółdzielców przechodzi w Tańskiego i kończy się ślepo. Kiedyś planowano przedłużenie do Zapłocia Dużego, działki po drodze są niebudowlane. Nikt w MZD nie myśli o realizacji tej drogi przed przebudową Cieszyńskiej???
bogdanbo
2012-04-01 23:40:13
manios zapytał o stadion. A poczekajże jeszcze chwilę cierpliwie, juz tyle lat stracono. Wspólnota to ciało enigmatyczne, niestabilne. Nikt z Ratusza oficjalnie nic nie powie dopóki sąd dokumentów nie klepnie. Tyle razy była cofka, że nikt nie chce świecić oczami gdyby był znó falstart.
inwestycje
2012-04-02 00:22:49
@bogdanbo: dociągnięcie Tańskiego planuje się (jak widać na planach) równocześnie z przebudową Cieszyńskiej / jaka będzie organizacja ruchu przy tej przebudowie nie ma co na tym etapie mówić, bo to dopiero koncepcja projektowa - jeszcze daleka droga do projektu budowlanego, decyzji środowiskowej, projektu wykonawczego, a nie mówiąc o samej realizacji
bogdanbo
2012-04-02 10:07:26
@inwestycje/ Organizacja będzie taka jak zwykle tzn. np. jak budowano jednocześnie obwodnicę i Żywiecką to bajzel był podwójny. Na zebraniach sprawozdawczych rocznych, na pytania mieszkańców, pan Henryk Juszczyk odpowiedział krótko - żadnej przebudowy Cieszyńskiej i Tańskiego teraz nie będzie. Co jest oczywiście prawdą bo maszyny budowlane w tym roku nie wjadą do akcji. A jak wjadą za rok czy dw to usłyszymy z Ratusza: przecież były konsultacje w MZK. Tylko kto o tym wiedział ? A propos planu, bo nie mogę się zorientować: w które miejsce Tańskiego dociągną po przedłużeniu?
wapienica
2012-04-02 10:43:56
@bogdanbo Tańskiego ma się krzyżować z Wapienicką - między stadniną koni a budynkami usługowymi. Wg mnie powinien być osobny przetarg na przedłużenie Tańskiego i zrealizowany przed tą inwestycją. Dzięki temu możnaby zagwarantować objazd od Wapienickiej do Stawowej. Tak samo jak robili odcinek pomiędzy Stawową a Hulanką. Dzięki temu inwestycja poszłaby sprawnie i szybko.
bogdanbo
2012-04-02 11:33:36
@wapienica/ Tak to powinno być realizowane jeśli chodzi o kolejność. Przydałby się też nowy most na rzece np. wzdłuż torów kolejowych i odbicie z Regera przez ten most, lasek i przez teren wybiegu dla koni do Zapłocia lub nowego odcinka Tańskiego.
BoBo
2012-04-02 11:57:38
Ktoś był może na konsultacjach, jakieś ciekawe opinie, nowości? zostało to przedstawione w miarę jasno?
inwestycje
2012-04-02 12:20:23
@bogdanbo: za dwa lata, to może będzie dopiero projekt, a nie realizacja inwestycji / budowa nowego mostu (połączenie Zapłocia z Regera) to wg mnie zupełnie niepotrzebny wydatek - budowa nowego, drogiego mostu nad rzeką, gdy tuż obok jest inny most (na Cieszyńskiej) - zbędny rozmach
manios
2012-04-02 13:14:02
z tego co się dowiedziałem, budowa stadionu ma ruszyć początkiem maja, ciekawe czy sie sprawdzi.
inwestycje
2012-04-02 14:09:47
@manios: podkreślam, że nie ma jeszcze pozwolenia na budowę - termin majowy nierealny / na przełomie listopada i grudnia prezydent Krywult zapowiadał, że pozwolenie na budowę będzie do końca 2011 roku... / pozdrawiam, ps. skad takie informacje?
bogdanbo
2012-04-02 14:15:38
@inwestycje / poszerzenie istniejącego mostu w trakcie prrzebudowy Cieszyńskiej?
inwestycje
2012-04-02 14:59:38
@bogdanbo: poszerzony musi byc - pod cztery pasy
bogdanbo
2012-04-02 16:39:21
To tez nie rozwiąże problemu węzła gordyjskiego w centrum Wapienicy. Szeroka Cieszyńska w przyszłości to dogodniejsza komunikacja pomiędzy Jaworzem, Wapienicą i centrum a dodatkowa droga w kierunku pod Szpital Wojewódzki odciąży Hulankę.. Ale jest też strumień pojazdów, który codziennie z trójosiedla (K, WP,PS) oraz Zapłocia Dużego wjeżdża na ul. Cieszyńską tylko po to by po chwili skręcić w Regera do wielu zakładów pracy tam usytuowanych. A po południu i w handlowe niedziele wyjazd z Regera w kierunku miasta jest dramatyczny. Poszerzenie Cieszynskiej tego nie rozwiąże. Dodatkowa droga i lokalny most (o niewielkim tonażu nośności) dojazd i powrót ułatwiłby. Również most w okolicach stadionu w Wapienicy w kierunku na tyły lotniska rozładowałby kosmiczne zagęszczenie pojazdów w centrum Wapienicy przed jedynym mostem.
inwestycje
2012-04-02 16:54:06
@bogdanbo: ale przecież połączenie ul. Regera na ul. Cieszyńską zostało rozwiązane w inny sposób (na planach) / budowa mostu w okolicach stadionu w Wapienicy - to juz w ogole kosmiczny pomysl....
bogdanbo
2012-04-02 17:21:10
w inny sposób, ale ruch i tak będzie się kumulował w węzie Wapienica-Centrum. Ja jestem za rozwiązaniami rozpraszającymi a nie kumulującymi strumień pojazdów. Oczywiści dla mnie mostek dla pieszych do przejechania rowerem od lotniska na stadion w Wapienicy wystarcza :)
martinibb
2012-04-03 00:45:23
Miłośnicy mostków małych lub większych chyba nie zdają sobie sprawy ile taka inwestycja kosztuje, rzucając kolejne propozycje ich lokalizacji. Więc decyzja o poszerzeniu istniejącego mostu w ciągu ul. Cieszyńskiej jej jak najbardziej uzasadniona. A co do drogi dwujezdniowej to jest to jak najbardziej sensowne rozwiązanie. Istnieje jeszcze jedno dobre rozwiązanie mianowicie: Wykonanie drogi dwujezdniowej dwupasowej z czego skrajne pasy przewidziane będą tylko dla autobusów oraz pojazdów skręcających w prawo lub włączających sie do ruchu. Przypuszczalnie nie zmniejszy to korków, ale biorąc pod uwagę priorytet dla autobusów możliwe, że część kierowców przesiądzie się na komunikację zbiorową. Puki co jazda autobusem w tym rejonie w godzinach szczytu nie należy do przyjemnych, długi okres stania w korkach i wiecznie spóźnione autobusy.
stork
2012-04-03 07:54:08
Kwestię połączenia osiedli (Kopernika, Wojska Polskiego, Poskich Skrzydeł) z przemysłową częścią Wapienicy rozwiązałoby jakieś konkretne połączenie Spółdzielców z Sobieskiego. Na razie funkcję taką pełni ul. Ciżemki, która jednak bardziej przypomina ścieżkę rowerową. Takie połączenie wykorzystywałoby istniejący most na ul. Sobieskiego. Zgadzam się, że budowa nowego mostu na Wapienicy byłaby głupotą.
maras49
2012-04-03 15:39:03
Nowy most w takim mieście jak BB nie jest nonsensem - zawsze jest potrzebny; nawet tu w Wapienicy (Regera -Tanskiego). Określenie "drogi most" jest pojeciem b.subiektywnym. Potok Wapienicki dzieli miasto od wschodnich dzielnic i gmin i ma "aż 4 mosty" w tym 1 na "S"(piąty powyżej eSki donikąd prowadzi - no do stacji trafo). Czy energetyka partycypowala w jego kosztach? Znam jego konstrukcję jest conajmniej klasy B a to wystarczyłoby dla Tańskiego-Regera nawet tymczasowo przy objazdach dla budowy Cieszyńskiej. Poszerzenie starego na Cieszyńskiej będzie na pewno droższe od nowego! Wiem co mówie. Pozdrawiam
martinibb
2012-04-04 07:40:35
Widząc tu wielu specjalistów w branży konstrukcyjnej zapytam, czy ktoś może zwrócił uwagę ile jest działek prywatnych i budynków mieszkalnych na wspominanym wcześniej odcinku Tańskiego - Regera. I jaki będzie sens takiego połączenia? Ponieważ przewidywana przebudowa ul. Międzyrzeckiej ma przejąć ruch ze starego śladu ul. Międzyrzeckiej. Wiec tak często wspominane połączenie T-R może okazać się mało uczęszczane
maras49
2012-04-04 09:54:36
kolokwialnie - jeden ratujący życie przejazd może byc wart jego budowy - przewidywanie ruchu jest .trudne,gdyz ten w zależności od warunków może być akurat inny. Pozdrawiam.
bogdanbo
2012-04-04 10:59:30
.>martinbb/ Na planowanym połączeniu Tańskiego z Cieszyńską (bez przecinania Zapłocia Dużego jest ZERO budynków prywatnych. Dlamojej, obśmianej ale tylko nieśmiałej propozycji powstania mostku lokalnego z Regera wzdłuż mostu kolejowego, przez lasek i wybieg dla koni do ul. Zapłocie Duże stoi tylko budynek dróżnikaPKP i do wykupienia tereny prywatne niezabudowane. Specjalistą od budowlanki nie jestem, to była tylko lużna propozycja aby zmniejszyc korki na Regera właśnie wzdłuż domów prywatnych na odcinku od torów do Cieszyńskiej i ulżyć też mieszkańcom. Teoria, że ktoś jadący z "pił" albo "unionu" (Klingspor) do miasta będzie się cofał z Regera do nowej Mazańcowickiej jakoś kupy się nie trzyma.
wic
2012-04-04 17:19:42
a ja mam pytanie dla mnie bardzo ważne (bo tam mieszkam) - czy wzdłuż ul. Cieszyńskiej przewidziane są jakieś ekrany, bo ulice wjedzie na domy, bloki. Wycięte będą kasztanowce i cały syf z ulicy, w tym hałas nie będzie dawał jak żyć mieszkańcom żyjącym wzdłuż Cieszyńskiej
inwestycje
2012-04-04 21:08:22
@wic: to jest koncepcja projektowa, a takie rzeczy jak ekrany projektuje się na późniejszych etapach, natomiast wątpię, żeby uzyskano decyzję środowiskową na taką drogę bez ekranów
martinibb
2012-04-04 23:22:39
@bogdanbo: Każda propozycja jest mile widziana i każdy pomysł się liczy. Popatrz tylko na to od innej strony. Jeżeli zostanie otwarta tzw ul. Nowomiędzyrzecka to cały ruch który obecnie prowadzony jest ul. Dworcową i następnie Regera zostanie przeniesiony na nowy odcinek i tym samym odciąży ul. Regera. Kolejna sprawa dotyczy Omawianego połączenia Tańskiego - Regera - ok ślad który proponujesz może i jest ok, ale czy rozsądne jest aby ruch z terenów przemysłowych wzdłuż Regera prowadzić ul. Tańskiego wzdłuż osiedli Polskich skrzydeł, Wojska Polskiego i Kopernika i następnie do Cieszyńskiej? . Opcją byłby jeszcze Twój wariant z mostkiem połączony z przedstawionym tu projektem czyli ul. Tańskiego krzyżyjącą się z cieszyńską.
bogdanbo
2012-04-04 23:40:01
martinbb/ Po przeglądnieciu projektów raz jeszcze, masz rację. Moje pomysły są dużo na wyrost. Po zrealizowaniu inwestycji z wiaduktem Międzyrzeckiej do Cieszynskiej i poszerzeniu tejże, można będzie dopiero ocenić, czy efekty są zadowalajace.
Yanek
2012-06-08 11:08:27
Wydaje się że logiczne by było aby dociągnięta została ulica Tańskiego do ulicy Cieszyńskiej, jeszcze przed przebudową. Znacznie ułatwiło by to ruch, zwłaszcza żę z planów wynika że Cieszyńska nie będzie przebudowywana pas nowy obok starego tylko w linii starej drogi więc momentami nawet ruch wahadłowy nie będzie możłiwy.
Z Wapienicy
2014-03-26 22:05:44
Jestem za wersją II z powodu sposobu włączenia się do ul.Cieszyńskiej z ul.Dzwonkowej .Brakuje odcinka drogi przy torach, łączącego ul.Dzwonkową w miejscu przed przejazdem kolejowym.Zwolniony wówczas fragment drogi przeznaczyć na chodnik (dojście do przystanku od przejazdu PKP.
inwestycje
2014-03-26 23:48:17
^^^ trochę spóźnione, bo jest już trzeci wariant (został wybrany do realizacji)

Po wielu problemach formalnych udało się dziś ogłosić przetarg na zagospodarowanie stoków Dębowca na potrzeby sportowe i rekreacyjne. Początkowo w planach była budowa kompleksu narciarskiego w rejonie Dębowca i Szyndzielni, natomiast ze względu na wpisanie stoku tej drugiej na listę programu Natura 2000 i związana z tym odmowa Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na wylesienie terenu pod jedną z tras narciarskich (trasa „Kołowrót"), konieczne było ograniczenie inwestycji. 10 maja 2010 uzyskano zgodę Ministra Środowiska na wylesienie terenów (2 hektary) pod inwestycje turystyczne na Dębowcu (czytaj), a parę miesięcy później 11 października RDOŚ wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (czytaj). 14 lipca 2011 uzyskano pozwolenie na budowę, a w przeciągu ostatnich dwóch miesięcy ogłoszono przetargi na wycinkę drzew i na inżyniera kontraktu. Wcześniej, w drugiej połowie 2011 roku wykonano prace związane z doprowadzeniem instalacji wodnej i kanalizacyjnej pod stoki Dębowca.

Wykonawca inwestycji będzie miał za zadanie wykonanie:

• kanapowej kolei linowej o długości ok. 600 m (różnica poziomów ok. 106 m)

Kolej przewidywana jest, jako jednolinowa z krzesełkami niewyprzęganymi z liny, do przewozu narciarzy z przypiętymi nartami, oraz osób bez sprzętu narciarskiego w górę oraz w dół. Na stacji dolnej przewiduje się wykonanie taśmy rozpędzającej dla narciarzy. Trasę kolei ma stanowić 8 podpór (6 podpór pośrednich). Kolej będzie wyposażona w 77 czteroosobowych krzesełek, z podnóżkiem, oraz tzw. „ciepłą" wyściółką siedziska. Przepustowość wyciągu przewidziana jest maksymalnie na 1000 osób/godzinę. Stalowe elementy konstrukcyjne kolejki krzesełkowej projektowane są w kolorze grafitowym.

• wyciągu orczykowego (sezonowego, demontowalnego) o długości ok. 84 m (różnica poziomów ok. 19 m)

Stalowe elementy konstrukcyjne orczyka projektowane w kolorze grafitowym.

• trasy narciarskiej głównej „TR1" (średniotrudnej) - wraz ze snowparkiem o powierzchni 1448 m2

Atrakcje snowparku to sześć przeszkód snowboardowych typu rail, box, drop, jib.

• trasy narciarskiej szkoleniowej „TR2" (łatwej)
• budynku stacji dolnej (napędowej) kolei linowej

Stacja będzie mieścić dodatkowo kasy biletowe, toalety publiczne, pomieszczenia dla ratowników oraz biura zarządu stoku.

• budynku stacji górnej (przewojowej) kolei linowej

Budynek mieści w sobie pomieszczenie obsługi peronu, toalety publiczne oraz pomieszczenia ogólnotechniczne związane bezpośrednio z technologią kolei.

• budynku technicznego zawierającego transformatory, rozdzielnię wraz ze sterownią, pompownię zaśnieżania stoku oraz garaże dla maszyn utrzymania stoku
• parku linowego

Powyżej stacji dolnej zaprojektowano park linowy zawierający trasy wspinaczkowo-zręcznościowe o różnych stopniach trudności.

• placu zabaw dla dzieci na polanie Dębowca
• ścianek wspinaczkowych na polanie Dębowca
• układu komunikacyjnego - dróg dojazdowych i technicznych oraz parkingu na 110 miejsc postojowych
• regulacja potoku Kamienickiego II oraz zabudowa koryta
• pola do gier rekreacyjno-sportowych w okresie letnim

W północnej części trasy TR1 zaprojektowano pole gier rekreacyjnych o wymiarach 24x15 m, z zaproponowanym podziałem na poszczególne dziedziny sportowe - koszykówka, siatkówka, piłka nożna i piłka ręczna. Na wydzielonym mniejszym polu o wymiarach 16x8 m planuje się teren pod siatkówkę.

• Ekologicznej Ścieżki Dydaktycznej wraz z tablicami informacyjnymi

Z uwagi na występowanie rzadkich okazów flory i fauny charakterystycznej dla regionu zaprojektowano dla spacerowiczów ścieżkę rekreacyjno-dydaktyczną przebiegającą przez cały stok, wyposażoną w 6 „przystanków". Na każdym z przystanków przewidziano
elementy małej architektury: dwie ławki, kosz na śmieci oraz tablicę informacyjną ze zdjęciami oraz opisami miejscowej fauny i flory. Dwa spośród punktów zostały powiązane z
zaprojektowanymi oczkami wodnymi.

• dwóch oczek wodnych dla płazów
• infrastruktury technicznej (kanalizacja, elektryka, wodociągi
• instalacji Elektronicznego Systemu Obsługi Klienta

----

Od paru tygodni trwała wycinka drzew i krzewów kolidujących z inwestycją na Dębowcu. Pozostałe dotychczasowe elementy zagospodarowania stoku związane z istniejącym wyciągiem oraz oświetleniem terenu będą zdemontowane. Nachylenie zbocza stoku pozostanie bez zmian. Niewielkie zmiany terenu nastąpią okolicach stacji górnej, w obszarze między stacją dolną a budynkiem technicznym oraz w otoczeniu parkingu. Istniejąca pod szczytem Dębowca polowa kaplica zostanie najprawdopodobniej przesunięta poza teren inwestycji - na wschód, przy drodze gruntowej biegnącej w stronę schroniska.

Koszt budowy szacuje się na 34,5 mln zł - większość kosztów (22,1 mln zł) zostanie pokrytych ze środków Unii Europejskiej. Wykonawca będzie miał 5 miesięcy od dnia zawarcia umowy na wykonanie wszystkich prac.
Termin składania ofert cenowych w przetargu mija 27 kwietnia 2012 roku.

2012-03-20 | Dodaj komentarz
Filip
2012-03-20 21:53:04
Mogli zrobić projekt kolejki wyprzęganej i ewentualnie w przyszłości dobudować garaż. Jest to droższe ale bezpieczniejsze rozwiązanie.
nutella
2012-03-20 22:24:11
spoko mi sie podoba. ale nasmieszniejsze dla mnie zawsze jest trorzenie sciezek edukacyjnych ktorych wymaga Unia a ktore sa warunkiem do otrzymania pieniedzy na inwestycje. ciekaw jestem jakie to okazy tam znajdziemy :) oczka wodne dla plazow tez na sile hehe.
www.nowohalcnowska.manifo.com
2012-03-21 09:27:43
Tym sposobem mamy jedyną w europie gondolę bez tras narciarskich. Efekt - w niedziele bylem na Klimczoku, narciarzy 6szt. Co do Dębowca, krzesła przepustowość 1000 osób/h , co to za zabytek chcą postawić? Doppelmayr SWA 4 - krzesło 4 osobowe sprzed 25 lat ma przepustowość: 2600 osób /h
inwestycje
2012-03-21 11:36:54
@nowohalcnowska: nie moga tam ustawic krzesel o wiekszej przepustowosci ze wzgledu na warunki srodowiskowe
nowohalcnowska.manifo.com
2012-03-21 20:29:12
W decyzji nie ma nic o max przepustowości wyciągu, są natomiast takie ciekawostki jak ograniczenie szerokości trasy do 70m i minimalna pokrywa śniegu 50cm! Stalowe elementy malowane na grafitowo (czysta ekologia), w zamiast nierdzewne. A nawet jak coś przeoczyłem to można zamówić nowoczesny wyciąg z odpowiednią specyfikacją (blokada szybkości)
inwestycje
2012-03-21 21:05:58
@nowohalcnowska - faktycznie w DŚU nie ma nic na ten temat, natomiast moze chodzi o poziomy dopuszczalnego halasu (po obliczeniach wyszlo, ze norm nie przekroczy kolej 1000 osob/godz) / w szczegolach przetargu jest natomiast napisane: "Mając na względzie ochronę istniejącej w rejonie przedsięwzięcia fauny i flory, oraz ograniczenie uciążliwości Inwestycji, Decyzją o uwarunkowaniach środowiskowych zgody na realizację przedsięwzięcia (znak: OS.UZ..MS-7624-130/08-10 z dnia 22.01.2010r.) należy zachować techniczną przepustowość wyciągu, jako max 1000 os/godzinę." / "można zamówić nowoczesny wyciąg z odpowiednią specyfikacją (blokada szybkości)": a po co montowac drozsza kolejke i ustawiac blokade szybkosci, skoro i tak nie bedzie mozna jej przyspieszyc - nie widze sensu
inwestycje
2012-03-21 21:22:24
@nowohalcnowska: warunki przepustowosci kolei zapisane sa w innej decyzji srodowiskowej (dotyczacej jeszcze zagospodarowania Debowca i Szyndzielni) - punkt 24: http://sendfile.pl/download.php?id=148076
mariusz090
2012-04-01 20:37:44
A czy wiadomo już,co z szyndzielnią? Sprawa jest definitywnie przegrana, czy miasto jeszcze będzie coś próbować walczyć?
inwestycje
2012-04-01 21:16:35
@mariusz090: definitywnie przegrana - całkowicie zrezygnowano z inwestycji na stokach Szyndzielni (nie odłożono na półkę, ale zrezygnowano)
bielszczanka
2012-04-01 22:05:04
Definitywnie wygrana, a nie przegrana. To był chory pomysł
bogdanbo
2012-04-01 22:56:48
Dwa duże płazy chętne do tych oczek wodnych już są. To Bożek i Ślusarczyk. Zanim doszlo do tej porażki inwetycyjnej sledxiłem niemal wszystkie dokumenty przewijające się pomiędzy stronami. Szkoda komentować. Ekooszołomy na Madagaskar.
bielszczanka
2012-04-01 23:04:49
Bogdany na Alaskę!
bogdanbo
2012-04-01 23:26:22
!bielszczanka co o narciarstwie pojęcia nie ma/ Już tam byłem.
Muffi
2012-04-05 18:03:30
biedne kumaki zginą pod tonami śmieci rzucanych przez beboki na deskach
inwestycje
2012-05-29 12:36:01
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyło BPBP - 23 mln zł.
Sienkiew
2012-06-17 15:25:12
Domino, przepraszam, że nie dokładnie w temacie, ale, czy w takim razie miasto "zapłaci" za inwestycję tylko 0,9 mln?? Czy może udział dotacji EU oblicza się proporcjonalnie?? Pozdrawiam.
inwestycje
2012-06-17 18:51:34
@Sienkiew: Nie, miasto zapłaci min. 3,5 mln zł. UE refinansuje nie więcej niż 85% wartości inwestycji.
nowohalcnowska.manifo.com
2012-10-31 10:32:41
Stawiają nową TATRALIFT SLF - 4 max przepustowość 2200 osób/h. Dobrze ze nie jakiś włoski złom :) Taka jak w Wiśle na Cienków

Zgodnie z tym, o czym informowałem w poprzednim wpisie - Urząd Miejski ogłosił przetarg na rewitalizację Parku Słowackiego i budowę terenów rekreacyjnych w obrębie bielskiej Starówki. Prace na Starym Mieście obejmują cztery podstawowe zadania:

• budowę tarasu widokowego (etap I) wraz z częściowym odtworzeniem średniowiecznej baszty przy ul. Krętej o powierzchni 376 m2
• remont nawierzchni ulicy Pankiewicza
• remont nawierzchni ulicy Krętej
• zagospodarowania terenu w sąsiedztwie budynku przy ul. Schodowej 6 na ogólnodostępną zieleń parkową o powierzchni 374 m2

Główne założenia projektowe dotyczyły „wyniesienia" zachowanych poniżej linii terenu reliktów dawnych budowli na taką wysokość, aby je wyraźnie „uczytelnić". Zachowane fragmenty baszty oraz muru wewnętrznego po jej zachodniej stronie zostaną nadbudowane.
Przed murem, po jego południowej stronie, zamontowana zostanie balustrada ochronna. Charakterem nawiązywać ma ona do już istniejącej w obrębie muru zewnętrznego. Nawierzchnię tarasu górnego zaplanowano w formie trawnika z niską zielenią ozdobną, a częściowo w formie traktu spacerowego krytego kamiennymi płytami.
Poziom tarasu dolnego dostosowany zostanie do korony istniejącego muru zewnętrznego od strony ulicy Orkana. Powstała w ten sposób różnica poziomów pomiędzy tarasami, wynosząca 112 cm, będzie możliwa do pokonania za pomocą nowoprojektowanej niezależnej drewnianej konstrukcji schodów ażurowych „przerzuconych" ponad murem wewnętrznym. Nawierzchnia dolnego tarasu, czyli przestrzeń „międzymurza" wysypana zostanie warstwą żwirku.
Chcąc wyraźnie wyodrębnić fragmenty baszty planuje się jej nadbudowanie do poziomu wyższego aniżeli mur wewnętrzny. Stąd decyzja o „podniesieniu" jej zachowanych reliktów, przy czym założono, że zróżnicowane zostaną wysokości jej poszczególnych elementów konstrukcyjnych celem jeszcze bardziej czytelnej ekspozycji. I tak, filary narożne oraz fragment ściany zachodniej nadbudowane zostaną do wysokości 130 cm, a pozostałe fragmenty będą niższe o 40 cm.
Nawierzchnia „wnętrza" baszty na poziomie wykonana zostanie w formie bruku z otoczaka rzecznego kładzionego na sztorc. Całość ma nawiązywać do nawierzchni historycznej.
W celach dydaktycznych i informacyjnych prawdopodobnie zamontowana zostanie także podświetlona tablica z planem obwarowań miejskich.
Dodatkowo, w ramach inwestycji ulice Kręta i Pankiewicza poddane zostaną jedynie gruntownemu remontowi. Wymienione zostaną zniszczone elementy odwodnienia oraz zdegradowane nawierzchnie ulicy, których remont polegać będzie na ich rozebraniu, odtworzeniu podbudowy oraz wykonaniu nowych. Do wykonania górnych warstw zostanie użyty materiał pochodzący z rozbiórki nawierzchni istniejących uzupełnionych o nowy materiał tego samego rodzaju (bruk z kamienia rzecznego układanego „na sztorc" oraz bruk kamienny).




Przed/po:


Innym zadaniem zaplanowanym po przeciwległej stronie Starówki jest wykonanie kameralnego, zielonego placu rekreacyjnego przyległego do budynku przy ul. Schodowej 6 - tuż za budynkami Zgromadzenia Zakonnego Sióstr Notre Dame. Teren ukształtowany jest w formie tarasów opadających w kierunku południowym. Na tarasach przewidziano zróżnicowane kompozycje zieleni. Bez zasadniczych zmian (poza remontem nawierzchni) pozostanie istniejący, zasadniczy przebieg ciągu pieszego łączącego ul. Schodową z budynkami przy ul. Sikorskiego. Prace w tym „zielonym zakątku" polegać będą przede wszystkim na rewitalizacji zieleni (wycinki i nasadzenia), instalacji małej architektury (kosze, ławki) oraz budowie oświetlenia.

Termin wykonania wszystkich prac to 28 września 2012 roku.
Otwarcie ofert cenowych w przetargu (wspólnym z rewitalizacją Parku Słowackiego) ma nastąpić 3 kwietnia 2012 roku.

2012-03-20 | Dodaj komentarz
CK
2012-03-20 23:50:24
Co do baszty, bardzo dobry pomysł. Teraz diabeł tkwi w szczegółach, tj. ja sobie nie wyobrażam tutaj (jak i w przypadku skwerku) nowoczesnej małej architektury. Barierka ma być wzorowana na istniejącej, to dobry znak (nie będzie wyglądać tak jak np. ta dookoła studni! ). Jestem ciekaw jakby wyglądało to miejsce gdyby pokusić się o pełniejszą odbudowę baszty tak jak np. uczyniono to w Opolu. Mogłoby być jeszcze ciekawiej...
CK
2012-03-20 23:53:13
Chyba częścią tego projektu uczytelniania murów miejskich miała być rekonstrukcja fragmentu murów miejskich w pobliżu zamku na Wzgórzu/Orkana. Trochę szkoda, że nie wyszło...
Maciej P.
2012-03-21 07:30:55
A mną targają sprzeczne odczucia. O pomyśle zagospodarowania tego fragmentu starówki słyszałem już dawno. czekałem na realizację z niecierpliwością. Teraz jednak... no właśnie... Jakoś nie za bardzo podoba mi się sposób tej "rekonstrukcji", czy raczej jej zakres. Na wizualizacjach baszta sprawia wrażenie jakiejś niedokończonej, zrobionej na pół gwizdka, nie wykorzystującej w pełni potencjału tego miejsca. Mam wrażenie, jakby inwestycja była z tych pod tytułem "Tak, ale nie", albo "chciałbym, ale boję się". W konsekwencji, zamiast z atrakcją, będziemy mieć (oby nie) do czynienia z pozbawionym wyrazu elementem architektury, który z ulicy Orkana będzie prawie zupełnie niewidoczny i raczej nierozpoznawalny jako baszta. Sama idea rekonstrukcji murów podoba mi się bardzo (sądzę, że można by nawet pokusić się o próbę rekonstrukcji, a w tym przypadku raczej budowy, linii murów w okolicy placu Św. Mikołaja, gdzie jest na to miejsce). Średnio natomiast podoba mi się pomysł "adaptacji rekreacyjnej" tego miejsca. Takie inwestycje zazwyczaj zacierają specyficzny, staromiejski charakter takich malowniczych zakątków jak ul. Kręta, czyniąc z nich bezwyrazowe skwerki rodem z cukierkowych folderów krajoznawczych. Cóż... Pozostaje tylko czekać na efekt końcowy. Oby nie był to mały deszcz z dużej chmury. I oby - jak zaznaczył ktoś powyżej - nie skończyło się tak, jak w okolicy dolnej bramy miejskiej. u zbiegu ulic Orkana i Wzgórze.
Gumiś
2012-03-21 08:52:28
Zgodzę się z przedmówcami. Ta baszta w ogóle nie wygląda jak baszta a jak zwykły murek albo parkan. Tyle "krzyku" było w sprawie jej rekonstrukcji a tu takie "cuś" nie wiadomo co.
bb
2012-03-22 17:30:25
Baszta, nie baszta, skwerek itp.... Całą okolica jest posrana przez psy i śmierdzi moczem meneli. Przejdźcie sobie prostopadłym do Pankiewicza odcinkiem Słowackiego. Bez patrzenia pod nogi nie sposób w coś nie wdepnąć. Wywalić należy i ścigać właścicieli psów i meneli i sprzedać jak najszybciej puste kamienice. Skwerek nic nie poprawi.
CK
2012-03-22 20:59:56
Dlaczego nie było rekonstrukcji. Może, że za sprawą konserwatora? W środowisku konserwatorskim odbudowa baszty mogłaby go postawić w złym świetle, a zdanie środowiska oraz swoiście pojmowana ,,prawda historyczna'' bardzo często są dla konserwatorów ważniejsze niż cokolwiek innego. Szkoda rzeczywiście, bo gdyby odbudować basztę powiedzmy do 2/3 metrów to można by z powodzeniem odtworzyć bramę w baszcie/przechód! Gdyby odbudować całą mogła by to być spora atrakcja turystyczna i nie droga, bowiem cały koszt odbudowy zawierał by się w odtworzeniu tylko jej skorupy, murów.
anetry
2014-11-27 22:17:35
Czy posiada Pan także pliki z przekrojami?
Komentarzy (17)

Park i... parking

  

Kilka dni temu Urząd Miejski ogłosił dwuczęściowy przetarg na wykonanie zadania „Zwiedzaj i wypoczywaj". Pierwsza część dotyczy rewitalizacji Parku Słowackiego wraz z budową parkingu wielopoziomowego, natomiast druga (o czym szczegółowo poinformuję w następnym wpisie) odnosi się do rewitalizacji obszarów zielonych na Starówce.

Przy realizacji projektu nie ucierpi drzewostan. Wszystkie drzewa, które miały „iść pod piłę", usunięto już przy okazji budowy sceny obok BCK. Projekt zakłada zasadzenie kilku drzew, krzewów i 35 tys. cebulek kwiatów.

Alejki zyskają nową nawierzchnię z kostki betonowej lub granitowej. Zachowany będzie istniejący układ komunikacyjny. W miejscach, gdzie trawnik został wydeptany przez ludzi, powstaną nowe alejki. Ścieżka wzdłuż ulic Chopina i Lubertowicza zyska miano spacerowo-rowerowej, ale z przeznaczeniem jedynie dla małych dzieci. Na końcu będzie mini-rondo, żeby dzieci mogły zawracać.

Przebudowane mają być wszystkie schody i ogrodzenie. Pojawią się też dwie nowe bramy, w tym od strony ul. Słowackiego. Obecnie piesi muszą przemykać wąziutką, wydeptaną przez siebie ścieżką obok wjazdu dla samochodów. Nowe wejście zostanie usytuowane w miejscu, w którym jeszcze kilka miesięcy temu stał kiosk. Drugą bramkę zaprojektowano z myślą o niepełnosprawnych, aby mogli dostać się na bieżnię. Zostanie umieszczona na górnym „piętrze" parku, w miejscu, gdzie dwie ścieżki dochodzą bezpośrednio do ogrodzenia stadionu.

Niepełnosprawni dostaną się na ten poziom po specjalnej pochylni, która przebiegnie w poprzek skarpy dzielącej park na dwa poziomy.

W miejsce wielkiej błotnistej kałuży z kilkoma huśtawkami pojawi się plac zabaw z prawdziwego zdarzenia. Zajmie właściwie cały obszar pomiędzy alejką prowadzącą na lodowisko, a główną aleją w środku parku. Zabawki nie zostaną ustawione bezpośrednio na ziemi, ale na specjalnej, miękkiej nawierzchni. To wszystko wraz z zadaszoną piaskownicą będzie ogrodzone niskim płotkiem. Projektant nie zapomniał o starszych bielszczanach. Z myślą o nich powstanie kącik szachowy

Największą atrakcją nowego parku ma być zespół fontann. Jedna zostanie zbudowana w miejscu, gdzie obecnie stoją czaple. Woda kaskadą popłynie do drugiej fontanny - na rondzie. Cały zespół będzie sterowany komputerowo. Niewykluczone, że wraz z wodą popłynie muzyka. Trzecia, mała fontanna stanie na trawniku u zbiegu ulic Piastowskiej i Sixta, Jednocześnie usunięta zostanie duża, okrągła fontanna, w której moczyło nogi wiele pokoleń bielszczan. Figury z tej fontanny oraz czaple stojące przy schodach znajdą miejsce przy jednej z alejek.

Wyremontowana zostanie elewacja budynku znajdującego się przy Orliku, który teraz dość mocno szpeci krajobraz. Dzięki modernizacji obiekt ma się stać bardziej funkcjonalny i użyteczny zarówno dla osób korzystających z bieżni, jak i dla użytkowników lodowiska. Latem zamiast ślizgawki będzie wielofunkcyjne boisko. Pojawią się nowa nawierzchnia i trybuny.

Zgodnie z wolą mieszkańców okolicy, nie będzie toalet dla psów - mimo to, nie będzie zakazu wchodzenia do parku z czworonogami.

Po remoncie, w parku pojawią się nowe ławki, kosze na śmieci i oświetlenie. Projekt remontu parku nie przewiduje zamontowania monitoringu.

Na miejscu obecnego asfaltowego placu za budynkiem Bielskiego Centrum Kultury wybudowany zostanie dwukondygnacyjny, czteropoziomowy parking, który pomieści łącznie 120 samochodów. Wjazd na niego poprowadzony zostanie od strony ul. Słowackiego. Obiekt zostanie częściowo usytuowany w ziemi i dlatego będzie wystawał ok. 4 metrów nad powierzchnię. Ściany budynku będą częściowo pełne, a częściowo z ażurowych kurtyn z bluszczu. Najwyższy poziom zbudowany będzie w formie "zielonego dachu". Na razie nie wiadomo, czy parking będzie płatny.

O źródłach finansowania inwestycji można przeczytać w jednym z poprzednich wpisów (czytaj).

Całość prac przy rewitalizacji parku ma zostać wykonana do 31 października 2012 roku. Na czas modernizacji park zostanie zamknięty dla spacerowiczów. Otwarcie ofert cenowych w przetargu zgodnie z planem ma nastąpić 3 kwietnia 2012 roku.

tekst w przeważającej części pochodzi z artykułu Marty Polak, Kolejny koszmarek w mieście?, zamieszczonego w portalu bielsko.biala.pl

Parking wielopoziomowy:

Budynek zaplecza i mała architektura:

2012-03-18 | Dodaj komentarz
Maciej P.
2012-03-19 08:52:41
Odnoszę wrażenie, że park nie zmieni się zbytnio. To znaczy - pomijając zespół fontann na dolnym poziomie - park wizualnie zostanie raczej tylko uporządkowany. Nie planuje się jakiegoś znaczącego zagęszczenia zieleni, ani radykalnej zmiany w układzie komunikacyjnym. To akurat dobrze. Ideałem byłoby wykonanie repliki fontanny, jaka stała przy schodach przed wojną. Szczególnie cieszy mnie brak psich toalet i kwiaty (35 tysięcy cebulek to całkiem niezła, jak na poczatek, ilość). Dobrze utrzymane klomby wytyczone rozsądnie i z umiarem pośród jednolitej zieleni to dobry pomysł. Zobaczymy, jak z realizacją... Mam nadzieję, że kostka nie zdominuje zieleni.
as
2012-03-19 09:14:39
No i niestety stało się. Nie będzie monitoringu a to oznacza, że zarówno ludzie "demolki" jak i spacerowicze ze sr...... psami gdzie popadnie nie będą obserwowani. W takim wypadku już widzę ten piękny park gdzie będzie można wypoczywać leżąc na kocyku na trawce przeznaczonej dla czworonogów i ich właścicieli, którzy takie obiekty traktują jako ubikacje.
maras49
2012-03-19 10:05:36
a-propos psów, to chciałbym się doczekać dnia kiedy służby miejskie będą bezwzględnie egzekwować spacery z psem tylko na smyczy. Załatwiający się piesek od razu "wskazuje" odpowiedzialnego za sprzątnięcie ekskrementów. Pozdrawiam.
Gumiś
2012-03-19 11:00:37
Chciałbym poznać tych mieszkańców co to się nie zgodzili na psie toalety. Widocznie lubią mieć obsrany park pod oknami. A będą chociaż rozstawione pojemniki na worki, i pojemniki do wyrzucania psich kup??
Maciej P.
2012-03-19 11:43:10
Chciałbym zwrócic uwagę, że mowa jest tu tylko o psich toaletach. Na linkowanej w powyższym tekście stronie, podane zostały argumenty przemawiające przeciwko instalowaniu w parku takich toalet. Mieszkańcy słusznie obawiają się, że takie toalety mogą być mylone przez dzieci z piaskownicami. O skutkach takich pomylek lepiej nie mówić (i nie mam tu na myśli tylko aspektów estetycznych). Pojemniki na psie odchody - jak najbardziej tak (byle dobrze wkomponowane - nie ma nic gorszego niż paskudne jarzeniowe niebiesko-żółte kubły straszące przy alejkach i ławkach) i to nie podlega chyba dyskusji.
nowohalcnowska.manifo.com
2012-03-19 13:42:16
Znowu super nowocześnie i obskurnie. W Bielsku to jakaś plaga, te latarnie i ławki to chyba żart.
Kaka
2012-03-19 17:09:08
Jak to mylone z placem zabaw? To małe dzieci chodzą do parku bez opieki??? Czy to dozwolone?
to ja
2012-03-19 18:41:02
Psie kupy w woreczkach można wrzucać do zwykłych koszy na śmieci . I nie dziwi mnie ten brak zgody na psie toalety, wszak nie wszyscy ludzie nauczyli się korzystać z ludzkich toalet a w parku też takiej nie przewidziano.
Gumiś
2012-03-19 20:18:04
Kosz na psie kupy i śmieci jednocześnie? No tak, jeszcze genialniejszy pomysł.
bezprym
2012-03-20 08:11:12
"Psie kupy w woreczkach można wrzucać do zwykłych koszy na śmieci ." Można, jak się chce zarobić mandat za wrzucanie odchodów do kosza na śmieci, to pewnie, że można...
geomatic
2012-03-20 08:51:10
W Wiedniu tez sie wrzuca psie kupy do normalnych koszy na smieci. A dziala to tak. Wychodzac na spacer z psem pamietasz o zabraniu woreczka plastikowego odpowiedniego dla twojego psa. Musisz sie bowiem z tym liczyc, ze woreczki przygotowene prze sluzby miejskie w w specjalnych stojakach niestety moga byc chwilowo niedostepne. Gdy pies nabrudzi, bierzesz przygotowany woreczek i wkladasz do niego dlon. Natepnie chwytasz psia kupe przez woreczek. Unoszac zawartosc lekko do gory , w tym samym czasie druga reka zsuwasz worek w dol starannie owijajac go wokol kupy. Po czym robisz solidny wezel lub dla pewnosci dwa wezly i wyrzucasz do kosza. Nie kpie tylko pomagam!
stork
2012-03-20 13:23:07
Geomatic czy to wytyczne Komisji Europejskiej?
Gumiś
2012-03-20 16:16:51
A we Wrocławiu działa to tak że są specjalne pojemniki na psie odchody. Wygląda to przede wszystkim estetyczniej (taki pojemnik jest szczelniejszy) po drugie zapobiega to porzucaniu kup w woreczku pod koszem lub w jego obrębie "bo się przepełnił"
CK
2012-03-21 00:09:09
I znów fajna inicjatywa, ale mam wrażenie, że chciano tak bardzo przyoszczędzić, że poszło to po jakości projektu. Tandetna mała architektura, brak rekonstrukcji fontanny i bramy. Szkoda, bo np. w Lublinie w Parku Saskim się dało...
YUJ
2012-03-21 21:24:51
Tak z ta mala architektura i tanimi materialami i powszechna atmosfera oszczednosci widoczna w tym projekcie, zastanowilbym sie czy nie lepiej czasem poczekac kilka lat na lepsze czasy.
Gerwazy
2012-06-09 22:15:33
Piękny Parking. Myślicie że będzie się zaliczał do tych najnowszych?
inwestycje
2012-06-09 23:37:56
@Gerwazy: Czy taki piękny, to bym dyskutował... / Nie do końca rozumiem, o co chodzi z tym "zaliczaniem się do najnowszych parkingów"?

W piątek Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na przebudowę kolejnego odcinka ulicy Gościnnej. Droga na odcinku 383 metrów, między ul. Karpacką a rondem u zbiegu z ul. Kolistej, zostanie poszerzona - jezdnia będzie miała 6,60 m szerokości. Po obu stronach wybudowane zostaną 2,50-metrowe ciągi pieszo-rowerowe. Przy skrzyżowaniu z ul. Karpacką powstaną obustronne 3,00-metrowe zatoki autobusowe z wiatami przystankowymi.

Koniec zasadniczych prac na tym odcinku ul. Gościnnej planowany jest na 30 sierpnia 2012, a robót wykończeniowych na 30 października 2012.

Termin składania ofert cenowych mija 2 kwietnia 2012.

Cały czas trwają także prace przy przebudowie innego odcinka tej ulicy, które mają się zakończyć 31 sierpnia 2012 (czytaj więcej o tej inwestycji). W 2010 roku na skrzyżowaniu ulic Gościnnej i Kolistej wybudowano czterowlotowe rondo (czytaj więcej). W przyszłości planowane jest połączenie ulicy Gościnnej z ulicą Cieszyńską (czytaj więcej).

2012-03-17 | Dodaj komentarz
maras49
2012-03-18 11:48:08
Wiele odcinków ulic w mieście wymaga podobnego remontu. Wybiera się te najpotrzebniejsze. Ale często jest tak, że jak już kończy się remont kolejnego odcinka, trzeba ponownie (po iluś tam sezonach) wrócić do tego pierwszego - a tu kilka pozostałych czeka na remont. Można to nieco zmienić. Rzecz w tym, że wymagania techniczne remontowanych elementów ulic nie są do końca egzekwowane. Widziałem kilka przykładów gdzie jezdnia i chodniki były w mniejszym lub większym stopniu zdeformowane. Przyczyną jest nieprawidłowe przygotowanie podłoża. B.często ma to miejsce przy studniach kanalizacji lub innych sieci uzbrojenia podziemnego oraz przy przekopach pod jezdnią związanymi z budową odwodnienia na starszych (peryferyjnych) ulicach. Natomiast chodniki wyglądają przy tym najgorzej, gdyż je się wykonuje na końcu roboty i to "po łebkach". Dla nich utwardzeniem często jest jeden przejazd tzw. płyty wibracyjnej i to przy dobrej pogodzie. Jak przyjdzie deszcz podłoże siada i klops. Wydaje mi się, że należałoby zwiększyć wymagania ( ilości badań) ale i często wynagrodzenia nadzorujących, których udział w inwestycji jest często tylko na papierze wlaśnie z powodu tzw. oszczędności inwestycyjnych. Kończę wiedząc, że te zagadnienia to "temat rzeka" i wiele jest jeszcze w tym do poprawienia. Pozdrawiam.
rafal
2012-10-24 20:03:16
dzisiaj droga została zaasfaltowana. lecz MZD jak zwykle poszla na kompromis z właścicielem firmy fotograficznej, mało im było że zatoczke dziecią zlikwidowali teroz na miejscu zatoczki zrobi sobie własny parking na samochody. poprostu wystarczy pare razy telewizje wezwać i mzd wszystko zrobi

Informacje:


inwestycje, Bielsko-Biała, drogi, budowa, przebudowa, przetarg, kamienice, zabytki, wiadukt, obwodnica, s69, s-69, s1, s-1, estakada, rondo, projekt, rewitalizacja, remont, projekt, plan, schemat, przebieg, mapa, rozbudowa, stadion

Archiwum:


2017
» październik (2)
» wrzesień (1)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» marzec (4)
» luty (2)
» styczeń (2)

2016
» grudzień (2)
» wrzesień (1)
» czerwiec (2)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» luty (2)

2015
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (4)
» sierpień (3)
» lipiec (3)
» czerwiec (2)
» kwiecień (1)
» marzec (2)
» luty (1)
» styczeń (1)

2014
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (1)
» wrzesień (2)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (4)
» styczeń (3)

2013
» grudzień (3)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (1)
» sierpień (2)
» lipiec (1)
» czerwiec (4)
» maj (2)
» kwiecień (1)
» marzec (3)
» luty (1)
» styczeń (2)

2012
» grudzień (1)
» październik (1)
» wrzesień (1)
» sierpień (4)
» lipiec (5)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (7)
» luty (3)
» styczeń (2)

2011
» grudzień (2)
» listopad (2)
» październik (2)
» wrzesień (2)
» sierpień (8)
» lipiec (1)
» czerwiec (5)
» maj (5)
» kwiecień (7)
» marzec (4)
» luty (7)
» styczeń (3)

2010
» grudzień (2)
» listopad (14)
» październik (7)
» wrzesień (8)
» sierpień (10)
» lipiec (5)
» czerwiec (21)
» maj (13)
» kwiecień (3)

Ostatnie komentarze


[one]
Cena wg mnie atrakcyjna, ok 3000 za metr w developerce, jest niezle. Tylko lokalizacji brakuje...
[marzyciel]
Piękne osiedle. Niestety tylko dla bogatych.
[ultra]
A projekt parkingu Lwowska/Krakowska już gotowy?

Ocena bloga:


Oceń blog:  1   2   3   4   5 

Reklama:


Statystyki bloga:


Wyświetleń: 2194198
Newsów: 254
Komentarzy: 5171
Ta strona kojarzona jest ze słowami:
Inwestycje w Bielsku-Białej, blog Bielsko, blogi Bielsko-Biała