inwestycje.blog.bielsko.pl
 
bielsko.biala.pl
blog.bielsko.pl
inwestycje.blog.bielsko.pl/rss
strona główna - inwestycje.blog.bielsko.pl
Archiwum newsów - wrzesień 2012

Komentarzy (41)

Konsultacje w sprawie budowy S1

  

17 września, w poniedziałek w budynku Miejskiego Domu Kultury w Hałcnowie (ul. S. M. Szewczyk 1) o godzinie 16:00 odbędą się konsultacje społeczne w sprawie budowy drogi ekspresowej S1, łączącej Bielsko-Białą z Mysłowicami. Konsultacje będą przeprowadzać przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (oddział Katowice) oraz firmy KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o., która odpowiada za opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego i Materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. O wcześniejszych przygotowaniach do inwestycji czytaj tutaj.

Obecnie rozpatrywane są cztery warianty budowy drogi - A-D, z czego wariant oznaczony literą B praktycznie jest nierealizowalny ze względu na niekorzystne oddziaływanie na tereny ochronne Natura 2000. Na terenie Bielska-Białej i w bezpośrednim sąsiedztwie do wyboru przewidziano dwa warianty. Cztery wersje przebiegu różnią się długością oraz ilością koniecznych wyburzeń - są to kolejno: A - 39,7 km, 175 wyburzeń; B - 40,4 km, 188 wyburzeń, C - 40,8 km, 204 wyburzenia; D - 41,1 km, 174 wyburzenia. Wszystkie warianty przewidują budowę ekranów dźwiękochłonnych po obu stronach drogi: A - 41,7 km; B - 48,8 km, C - 49,7 km; D - 46,6 km.

Warto w tym miejscu sprostować często pojawiające się w mediach fałszywe informacje na temat terminu rozpoczęcia budowy drogi. Niejednokrotnie można było przeczytać, jakoby pierwsze prace miały nastąpić już w 2014. Jest to kompletnie nieprawdziwa informacja. Terminy, które wymusza proces projektowania i wydawania decyzji nie pozwalają na takie, niczym niepoparte supozycje. Obecnie przeprowadzane konsultacje społeczne są jednym z pierwszych etapów planowania tej drogi - doprowadzą one do złożenia wniosku o wydanie tzw. decyzji środowiskowej. Zgromadzenie odpowiednich dokumentów nastąpi nie wcześniej niż I/II kwartale przyszłego roku, a i tak jest to termin hurraoptymistyczny i mało realny. Następnie, minimum pół roku może potrwać proces wydawania decyzji środowiskowej. Zakładając, że decyzja nie będzie oprotestowana (co w zasadzie jest niemożliwe), kolejnym etapem będzie ogłoszenie i rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie dokładnych projektów - ta procedura to kolejnych kilka miesięcy. Wybrany projektant będzie musiał stworzyć projekt budowlany i wykonawczy oraz złożyć wniosek do wojewody (wojewodów) o wydanie zgody na realizację inwestycji drogowej. Następnie musi zostać ogłoszony przetarg na budowę drogi, który średnio od ogłoszenia do podpisania umowy z wykonawcą trwa rok (zakładając znowuż, że nie będzie protestów przedłużających tę procedurę). Na samym końcu tej długiej drogi jest... budowa drogi - w tym przypadku jest to minimum 2,5 roku.

Tutaj pojawia się kluczowy problem - finansowanie. Szacowany koszt budowy drogi to 3,8 mld zł brutto (zależnie od wariantu: A - 3,756; B - 3,870; C - 3,759; D - 3,708 mld zł brutto). Obowiązujący Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 w zasadzie nic konkretnego nie mówi na temat budowy drogi ekspresowej S1 - jedynie lakonicznie wymienia ją w „liście zadań, których realizacja przewidywana jest po roku 2013". Jest to oczywiście pewna urzędnicza nowomowa - należy ją interpretować w sposób literalny, czyli tak, jak jest dokładnie zapisano: „po roku 2013", to niekoniecznie 2014, czy np. 2016 - to także rok 2020. Co więcej, limit (83 mld zł) nakładów na budowę dróg ekspresowych i autostrad, który przewiduje ten Program, został już wypełniony przez inne inwestycje. Nowa wersja Programu na lata 2014-2020 ma zostać opublikowana przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej jesienią tego roku. Z przecieków wiadomo, że droga ekspresowa S1 najprawdopodobniej nie została uwzględniona w tym dokumencie. Ilość pieniędzy, które ten Program będzie przewidywał, będzie uzależniona od wysokości finansowania w nowej perspektywie unijnej 2014-2020.

Reasumując, w przypadku, gdyby z nowego Programu udało się wybudować drogę S1, to realnie pierwsze samochody mogłyby na nią wjechać w okolicach 2018 roku. Wydaje się natomiast, że w latach 2014-2020 ekspresówka S1 nie uzyska finansowania z budżetu, a co za tym idzie, jej budowa najwcześniej mogłaby się zacząć po 2020 roku. Zakładając, że na samym początku kolejnej perspektywy (zaczynającej się w 2021 roku) rozpoczęłyby się procedury, to dodając do tego terminu czas, który zajmuje proces przetargowy (rok) i budowa (2,5 roku) - to otrzymujemy termin 2024 rok.

Dla wszystkich wariantów przebiegu projektowanego odcinka S-1 przyjęto:

- budowę 7 węzłów drogowych
- budowę obwodnicy Oświęcimia od 5,2 do 9,5 km (w zależności od wariantu)
- budowę obwodnicy Bierunia - około 4,1 km

- kategoria drogi: S
- obciążenie: 115 kN/oś
- przekrój drogi: dwujezdniowa z rezerwą pod 3 pas ruchu w pasie rozdziału
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość pasa dzielącego: 12 m z opaskami 2x0,5 m
- szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
- szerokość pobocza gruntowego: 1,25 m

Plan orientacyjny przebiegu drogi:

Warianty A, B, C w Bielsku-Białej:

Wariant D w Bielsku-Białej:

2012-09-14 | Dodaj komentarz
jerzy
2012-09-14 19:51:29
fajnie nawet jak 2020
O_01
2012-09-15 07:51:30
Droga ta jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu komunikacyjnego w naszym regionie i dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co dzieje się na obecnej trasie BB - Katowice wszyscy wiemy. Nie zmienia to jednak faktu, że budowa kolejnej drogi ekspresowej oznacza dla Hałcnowa katastrofę. Już budowa S69 przyniosła realne straty w postaci rozcięcia dzielnicy, przedzielenia naturalnych ciągów komunikacyjnych (na przykład ul. Księży Las, brak połączenia pieszego pomiędzy rejonem ul. Architektów a rejonem Rosta), w postaci emisji spalin i hałasu, zniszczenia piękna krajobrazu przez obrzydliwe ekrany przeciwhałasowe itp. Gdyby spróbować to bilansować, to Hałcnów raczej stracił - nic nie otrzymał w zamian. Lokalna infrastruktura jest w fatalnym stanie, jedna przebudowana ulica Witosa - to stanowczo za mało. Gdzie chodniki dla pieszych (ul. Wyzwolenia, ul. Janowicka), gdzie nowe nawierzchnie innych ulic, gdzie obiekty sportowe? Co dla tabunów uczniów przemieszczających się tam i siam w kierunku dwóch szkół (SP i Gimnazjum)? Gdzież wreszcie komunikacja autobusowa dla rejonu ulicy Krzemionki?
makary
2012-09-15 07:59:29
B czy C odpada? Bo na spotkaniu w Osw mowili ze na Nature 2000 zle oddziałuje B i dlatego odpada. A C jak najbardziej wchodzi w grę.A tu piszecie że C. To te konsultacje pic na wodę? A wariant juz wskazany?
M
2012-09-15 08:12:31
Podzielam. Przy budowie S69 miasto zapomniało o mieszkańcach i infrastrukturze dzielnic które droga przedzieliła. Np. brak chodników w okolic węzła Rosta zmusza mieszkańców do poruszania się jezdnią i w miejscach niedozwolonych w celu przedostania się na osiedle Rosta z dzielnic Hałcnów i Komorowice Krakowskie i vice versa. Wszystko jest jednak do naprawienia i liczę, że przedstawiciele władz BB będąc na spotkaniu w sprawie S1 tym razem nie zapomną o mieszkańcach. Pozdrawiam
OLO
2012-09-15 09:18:20
Dlaczego w granicach Gminy nie ma ul.Taterniczej ? czyżby Bielsko kończyło sie na ul.Jowisza ,a las 2km i dalsze zabudowania to trójkąt bermudzki ?
O_01
2012-09-15 09:39:50
OLO - prawdopodobnie projektanci mają jakieś błędy geodezyjne w mapach i ul. Taterniczą zaliczyli do Gminy Wilamowice (czyli do Pisarzowic)...
inwestycje
2012-09-15 11:41:40
@makary: oczywiście odpada wariant B - poprawione
Matrix
2012-09-16 13:11:32
Mam pytanie z innej beczki do inwestycje, w tv bielsko podano, że ziad przygotowuje się do budowy raczej modernizacji nartostrady z szyndzielni na dębowiec oraz modernizację kolejki gondolowej, wiadomo coś na czym ma polegać modernizacja jak bym nie patrząc nowej kolejkii??
inwestycje
2012-09-16 13:16:18
@Matrix - niestety nie potrafię nic więcej powiedzieć na ten temat
pablo
2012-09-16 13:49:24
Ja też mam pytanie do Autora - na Andersa w zasadzie na przeciw stacji Statoil już dawno zagrodzono teren i podobno coś tam zaczęto budować. Czy to kolejna stacja benzynowa?
inwestycje
2012-09-16 14:33:29
@pablo - nie wiem, czy to stacja, ale patrząc po kształcie powstającego budynku - to na to wygląda
pablo
2012-09-16 20:08:59
Dzięki. Na nic większego tam chyba miejsca nie ma:)
Filip
2012-09-17 13:49:02
@Matrix Udało mi się zdobyć informacje z ZIAD-u na temat kolejki i nartostrady. Kolejka. ZIAD planuje modernizację polegająca na wymianie urządzeń technicznych i napędów (bez słupów) (specjaliści z firmy Doppelamyr Polska z siedzibą w BB sprawdzali oraz Leitner sprawdzali stan techniczny całej kolejki) Generalnie kolejka jest w bardzo dobrym stanie technicznym jednakże firma która ją wyprodukowała już nie istnieje a technologia z lat 1995 różni się od obecnie stosowanej dlatego jest plan wymiany urządzeń. Jeśli jakby pierwszy etap zostałby ukończony w planach jest wymiana liny oraz kabinek. Budynki stacji i słupy zostają w takim samym kształcie. Ja osobiście nie zmieniałbym wagoników bo są ładne i dobre. Nartostrada. Głównym problemem jest ruch pieszych. Nartostrada nie może się przecinać ze szlakiem pieszym. W tym leży problem. Montaż siatek, barier i dodatkowych oznaczeń nie jest jakimś ogromnym problemem. ZIAD chciałby administrować kompleksem narciarskim na Szyndzielni oraz Dębowcu.
Matrix
2012-09-17 17:50:05
Filip dzięki za informacje:)Nartostrada na pewno będzie zamykana na zimę dla pieszych jak to było kiedyś. Już widziałem, że sama nartostrada już jest poszerzana prze nadleśnictwo jako droga pożarowa.super będzie bo długo się zjeżdża a o to w nartach chodzi:) Szkoda, że nie ma planów do Sahary bo można było by ją przebudować żeby nie był taka trudna jak teraz i wstawić jakieś krzesło wzdłuż starego wyciągu. Ale i tak super będzie z jechać kilka razy nartostradą później na dębowiec i piwko w schronisku:):)I wszystko bez auta:):)
Matrix
2012-09-17 17:57:25
Filip byłem ostatnio w świeradowie -zdroju gdzie Sobiesław Zasada postawił ośmioosobową gondolę doppelmayr. Może u nas dadzą też ośmioosobowe wagoniki całe przeszklone:)i zamontują perony żeby wchodzić do wagonika na równi z posadzki. fajnie by było:) Można by przedłużyć kolejkę na sam szczyt Szyndzielni, bo o przedłużeniu na Klimczok to już chyba nie realne, chociaż były takie plany.
inwestycje
2012-09-17 19:12:26
W rejonie Szyndzielni i Klimczoka praktycznie nie ma szans na nowe inwestycje - tereny te poniekąd ukradkiem, bezsensownie wpisano do Natury 2000.
Matrix
2012-09-17 19:48:14
Klimczok w natura 2000? Jak tam leśnicy już wycieli całą górę co tam można chronić.
inwestycje
2012-09-17 22:44:18
Nawet Dębowiec "znaturyzowali". Błatnia, Stołów, Trzy Kopce, Klimczok, Siodło pod Klimczokiem, Szyndzielnia, cały stok Sahary, połowa stoku Dębowca, Kozia Górka, Cygański Las - to wszystko jest w Naturze 2000. Jedynie Magura się ostała.
Filip
2012-09-17 23:11:20
Tak się zastanawiam w czym narciarze przeszkadzają Naturze(2000)?
Angus
2012-09-18 08:47:24
Narciarze przeszkadzają Naturze 2000 i ekologom, tym że są - taki stosunek, trochę fanatyczny. A inną sprawa jest problem, że obecnie inwestycje narciarskie przypominają bardziej lunaparki i dyskoteki z głośną muzyką i szerokimi wycinkami, co dobre dla przyrody nie jest. W przypadku stoku Szyndzielni poniżej Sahary - w okolicy Kołowrotu, problem polega głownie na tym, że cześć "obrońców" nigdy tam nie była i nie zdaje sobie sprawy, jak duży to obszar, w części wycięty już na drogi leśne przez Lasy Państwowe. Przedłużenie stoku Sahary w dół, ku dolnej stacji kolejki, w niewielkim stopniu by go zmieniła, a istniejące tam cieki wodne można byłoby wykorzystać do naśnieżania. Oczywiście to się nie stanie z powodu urzędniczo-ekologicznego porozumienia i fanatycznego braku wizji. Osobiście mnie to mało martwi, bo już dawno porzuciłem narciarstwo zjazdowe na rzecz turowego.
O_01
2012-09-19 07:13:24
Otóż to! Najgorsza na stokach jest ta głośna muzyka! Jak tu rozkoszować się narciarstwem i obcowaniem z przyrodą, kiedy z głośników ryczy jakieś RMF, czy coś podobnego...
inwestycje
2012-09-19 10:28:54
@O_01: niestety takie trendy i takie społeczeństwo (nazywam je "jołowym")
maras49
2012-09-20 18:25:37
czy są szanse na jakiś komentarz-info z tych konsultacji?
inwestycje
2012-09-20 20:43:25
@maras49: Po tych konsultacjach (a w zasadzie spotkaniu informacyjnym) nie potrafię napisać nawet jednego zdania z jakąś nową wiadomością. Nie było kompletnie żadnych nowych informacji. Kompletnie żadnych.
Filip
2012-09-21 00:25:20
@inwestycje Najbardziej podobała mi się sytuacja gdy mieszkaniec zapytał czy to są konsultacje w sprawie BDI. Po uzyskaniu odpowiedzi część osób wyszła.
inwestycje
2012-09-21 01:08:07
@Filip: :-)
O_01
2012-09-22 07:24:14
Tu nie chodziło o przekazanie nowych informacji, ale o "odbębnienie" obowiązku przeprowadzenia konsultacji przez projektantów i inwestora. Temu służyło dokumentowanie sposobu poinformowania społeczeństwa oraz dokumentowanie samego przebiegu konsultacji. Charakterystyczna jest niechęć GDDKiA do publikowania protokołu z tego spotkania - lokalnym mediom (hałcnowska strona internetowa) odmówiono jego udostępnienia! Tłumaczono to tym, że GDDKiA "nie prowadzi takich praktyk" (sic!). Ciekawe jak to się ma do postanowień ustwy o dostępie do informacji publicznej?
Matrix
2012-09-22 09:26:03
Dziś z godziny 8 rano:) Dwa żurawie na budowie stadionu już stoją, trzeci składają, ostatnia kamienica już połowie rozebrana - praca wre:):) Tylko Podbeskidzie coś ma zadyszke:(:( Na Dębowcu już gotowa instalacja do sztucznego naśnieżania i gotowe fundamenty pod podpory kolejki:) Oto zdjęcia z budowy na Dębowcu ze strony skionline.pl: http://www.skionline.pl/galerie/zdjecia,debowiec-budowa-osrodka-narciarskiego,866,foto,1.html A jak ktoś jest ciekaw co robi nowy właściciel ON Pilsko to proszę: http://www.skionline.pl/galerie/zdjecia,pilsko-prace-budowlane-w-osrodku,865,foto,1.html
Matrix
2012-09-22 09:30:47
Pytanie do inwestycje:) Wiadomo już coś na temat dofinansowania z Unii dla przebudowy PCK,bo sam wniosek został zaopiniowany pozytywnie tylko kiedy będzie decyzja czy środki będą przyznane??
inwestycje
2012-09-22 12:01:14
@O_01: z tego co wiem, to GDDKiA w tym przypadku nie miała wcale obowiązku przeprowadzania konsultacji / @Matrix - jeszcze sprawa nie jest rozstrzygnięta
caleb87
2012-09-22 14:52:23
Panowie wiecie moze czemu jak narazie mamy totalny brak promocji budowy naszego stadionu? w przypadku Zabrza czy Białegostoku jest stronka i live kam a u nas totalnie nic Jest juz znany harmonogram prac i oddania poszczegolnych trybun?
inwestycje
2012-09-22 17:09:34
@caleb87: harmonogram jest znany od dawna - umieszczałem go nawet na blogu / dlaczego nie ma promocji? cóż... zapytam przewrotnie, a dlaczego miasto Bielsko-Biała w ogóle nie ma promocji? otóż taki mamy Wydział Promocji.
Matrix
2012-09-24 18:02:25
Radio Bielsko podało, że w przyszłym roku zacznie się generalny remont ulicy Grunwaldzkiej....wreszcie!
inwestycje
2012-09-24 23:42:57
Remont Grunwaldzkiej był w planach w tym roku, ale nie starczyło pieniędzy i ma być realizowany w pierwszej kolejności w przyszłym roku. / O przesunięciu inwestycji na przyszły rok informował prezydent Krywult w piątkowym wywiadzie radiowym.
Gumiś
2012-09-25 08:21:12
Remont Grunwaldzkiej będzie na całej jej długości, czy tylko jakiś framgent?
inwestycje
2012-09-25 14:20:12
Niestety nie wiem, choć zakładam, że odcinek od ul. 3 psp do Słowackiego będzie wyremontowany. Naturalne przedłużenie (ul. 3 psp) też wymaga remontu.
O_01
2012-09-27 07:45:35
Fajna ta dyskusja na temat drogi S1 i odbytych w Hałcnowie konsultacji...
...gość...
2012-10-01 16:16:43
a tak z innej beczki, może by tak jakieś świeże informacje albo aktualne zdjęcia z budowy stadionu???
inwestycje
2012-10-01 23:35:58
na blogu z założenia nie zamieszczam fotorelacji z budowy
Matrix
2012-10-02 15:22:25
Jadąc dziś po 14 zauważyłem, że zaczęły się prace ziemne przy budowie drugiej trybuny stadionu...
maro.bb
2013-10-23 16:20:46
Widziałem ostatnio, że rozważają właśnie wariant H będący połączeniem dwóch innych wariantów.

Informacje:


inwestycje, Bielsko-Biała, drogi, budowa, przebudowa, przetarg, kamienice, zabytki, wiadukt, obwodnica, s69, s-69, s1, s-1, estakada, rondo, projekt, rewitalizacja, remont, projekt, plan, schemat, przebieg, mapa, rozbudowa, stadion

Archiwum:


2017
» październik (2)
» wrzesień (1)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» marzec (4)
» luty (2)
» styczeń (2)

2016
» grudzień (2)
» wrzesień (1)
» czerwiec (2)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» luty (2)

2015
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (4)
» sierpień (3)
» lipiec (3)
» czerwiec (2)
» kwiecień (1)
» marzec (2)
» luty (1)
» styczeń (1)

2014
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (1)
» wrzesień (2)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (4)
» styczeń (3)

2013
» grudzień (3)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (1)
» sierpień (2)
» lipiec (1)
» czerwiec (4)
» maj (2)
» kwiecień (1)
» marzec (3)
» luty (1)
» styczeń (2)

2012
» grudzień (1)
» październik (1)
» wrzesień (1)
» sierpień (4)
» lipiec (5)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (7)
» luty (3)
» styczeń (2)

2011
» grudzień (2)
» listopad (2)
» październik (2)
» wrzesień (2)
» sierpień (8)
» lipiec (1)
» czerwiec (5)
» maj (5)
» kwiecień (7)
» marzec (4)
» luty (7)
» styczeń (3)

2010
» grudzień (2)
» listopad (14)
» październik (7)
» wrzesień (8)
» sierpień (10)
» lipiec (5)
» czerwiec (21)
» maj (13)
» kwiecień (3)

Ostatnie komentarze


[one]
Cena wg mnie atrakcyjna, ok 3000 za metr w developerce, jest niezle. Tylko lokalizacji brakuje...
[marzyciel]
Piękne osiedle. Niestety tylko dla bogatych.
[ultra]
A projekt parkingu Lwowska/Krakowska już gotowy?

Ocena bloga:


Oceń blog:  1   2   3   4   5 

Reklama:


Statystyki bloga:


Wyświetleń: 2194211
Newsów: 254
Komentarzy: 5171
Ta strona kojarzona jest ze słowami:
Inwestycje w Bielsku-Białej, blog Bielsko, blogi Bielsko-Biała