inwestycje.blog.bielsko.pl
 
bielsko.biala.pl
blog.bielsko.pl
inwestycje.blog.bielsko.pl/rss
strona główna - inwestycje.blog.bielsko.pl
Archiwum newsów - marzec 2015

Komentarzy (36)

Ronda na Międzyrzeckiej

  

Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy ronda na węźle drogi ekspresowej S1 (wlot północny) z ulicą Międzyrzecką. Dotychczasowe rozwiązanie zjazdu z drogi ekspresowej na ulicę Międzyrzecką było niepraktyczne i powodowało duże „korki". Według analiz w ciągu dwóch lat wyczerpana zostanie przepustowość obecnego skrzyżowania.

Analizowano pięć sposobów udrożnienia skrzyżowania - zmianę pierwszeństwa dla lewoskrętu łącznica S1 -> ul. Międzyrzecka; budowę skrzyżowania skanalizowanego; montaż sygnalizacji świetlnej; budowę dodatkowej łącznicy po zachodniej stronie ul. Międzyrzeckiej; budowę ronda. Ostatecznie zdecydowano się na ten ostatni sposób, jako najbardziej ekonomiczny. Nowoprojektowane rondo będzie miało 32 metry średnicy zewnętrznej.

Szacuje się, że koszt tej przebudowy wyniesie 1,4 mln zł netto. Prace będą realizowane w ramach większego projektu polegającego na przebudowie całego ciągu dróg: Międzyrzecka - Cieszyńska. Termin składania ofert mija 9 kwietnia 2015. Wykonawca będzie miał 8 miesięcy na wykonanie dokumentacji.

Nie będzie to jedyne rondo w ciągu ulicy Międzyrzeckiej - w ramach przebudowy ciągu dróg Międzyrzecka - Cieszyńska powstanie także rondo na południowej łącznicy z S1 oraz rondo turbinowe z ulicą Cieszyńską. Czwartym skrzyżowaniem tego typu jest wykonane w ramach przebudowy ulicy Sobieskiego rondo łączące tę ulicę z ul. Strażacką i właśnie Międzyrzecką. Pierwotnie rozważano także budowę małego ronda przy zbiegu ulicy Międzyrzeckiej, nowego odcinka Międzyrzeckiej (z wiaduktem nad torami) i ul. Zagajnik, jednakże ostatecznie zrezygnowano z tej koncepcji.

Planowana przebudowa ulicy Międzyrzeckiej dotyczyć będzie około 1650-metrowego odcinka tej ulicy. Droga będzie miała parametry nośności 115 KN/m (najwyższa, stosowana przy nowych drogach). Po przebudowie, szerokość jezdni wyniesie 7 metrów. Planuje się wykonanie obustronnego (na odcinku ul. Zagajnik - granica miasta dopuszcza się możliwość wykonania jednostronnego) chodnika o szerokości 2,00 metrów i jednostronnej 1,5-metrowej ścieżki rowerowej. Dodatkowo powstaną nowe zatoki autobusowe, oświetlenie, przejścia dla pieszych wyposażone w azyle oraz zjazdy na posesje prywatne.

Dodatkowo powstanie nowy odcinek ul. Międzyrzeckiej (o długości ok. 690 metrów), który stanowić będzie przedłużenie tej ulicy w kierunku ul. Cieszyńskiej. Od ul. Zagajnik nowy odcinek ma biec prosto, po wykonanym w latach siedemdziesiątych 7-8 metrowym nasypie (stworzonym wówczas z myślą o tej inwestycji). Następnie wiaduktem (długość ok. 68 m, wysokość ok. 7 m, szerokość ok. 17 m) nad linią kolejową i ponownie wspomnianym nasypem. Skrzyżowanie z ul. Cieszyńską na wysokości ulicy Światopełka przyjmie formę ronda turbinowego z dodatkowym wlotem z kierunku centrum miasta.

Koncepcja budowy ronda na skrzyżowaniu północnej łącznicy S1 z Międzyrzecką:

Koncepcja przebudowy ul. Międzyrzeckiej (na planach nieuwzględniono planowanego ronda na skrzyżowaniu południowej łącznicy S1 z Międzyrzecką).

Przebieg nowego odcinka ul. Międzyrzeckiej od ul. Zagajnik do ul. Cieszyńskiej (plany pokazują nieaktualny projekt ronda Międzyrzecka/Cieszyńska; na planie brak także podłączenia nowego odcinka ul. Międzyrzeckiej do ul. Przy Torach; aktualne plany ronda i podłączenia ul. Przy Torach zamieszczone są poniżej):

Aktualny plan budowy ronda turbinowego Międzyrzecka/Cieszyńska oraz podłączenia nowego odcinka ul. Międzyrzeckiej do ul. Przy Torach:

Przekrój poprzeczny wiaduktu nad torami w ciągu nowego odcinka ulicy Międzyrzeckiej:

plany: materiały przetargowe

2015-03-08 | Dodaj komentarz
maras49
2015-03-08 14:50:49
@inwestycje: Proszę wyjaśnić rozbieżność informacji w opisie (rondo po południowej stronie będzie) oraz w podpisie pod koncepcją ronda od strony północnej, w którym pisze Pan, że ronda nie uwzględniono.
maras49
2015-03-08 14:57:36
Druga sprawa to - DW 942 rozpoczyna się na zjeździe z S-1, na którym to poranny długi rząd samochodów oczekuje na wjazd w ulice: Międzyrzecką i Rudawka (w lewo/w prawo). Właśnie ten rozjazd powinien być rozbudowany do dwóch równoległych pasów powiększając tym akumulację z jednoczesnym wyborem kierunku skrętu. (mail nr 6 - później)
inwestycje
2015-03-08 17:45:30
@maras49: Ronda po poludniowej stronie nie uwzgledniono na planach (rysunkach), ktore sa zamieszczone na blogu, natomiast w planach MZD to rondo planuje sie wybudowac.
wapienica
2015-03-08 23:03:11
Nie widzę sensu budowy ronda po stronie północnej. Tam naprawdę da się spokojnie wyjechać. Problemem korków jest tylko jedna droga wyjazdowa ze strefy ekonomicznej i nad tym MZD powinien pomyśleć.
@wapienica
2015-03-09 09:10:31
Jeżeli Ty nie widzisz potrzeby budowy ronda po stronie północnej to zalecam po pierwsze udanie się do okulisty, a po drugie wybierz się w ten rejon w dowolny dzień tygodnia tak około 7:50 i zobacz jaki korek tworzy się od skrzyżowania z Międzyrzecką, czasami zator zaczyna się zaraz za Auchanem. Większość aut nie skręca do strefy ekonomicznej tylko jedzie do Międzyrzeckiej. Oczywiście dobrze by było aby powstały tam dwa ronda, ale skoro do tej jednej decyzji MZD i GDDKiA dojrzewały tyle lat, to zapewne na drugą przebudowę poczekamy znowu 10 lat. Pocieszające, że z 2 lata temu pisałem i do MZD i do GDDKiA w sprawie zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu z Międzyrzecką, więc jakiś tam kamyczek dorzuciłem od siebie, teraz trzeba zacząć im zwracać uwagę na kolejny problem i w końcu coś z tym zrobią. Jednak załamujące jest to, że nikt nie zaprojektował tych zjazdów prawidłowo, czyli z rondami, tylko teraz trzeba robić "poprawki".
...
2015-03-09 11:53:18
Czym kierowali sie ludzie projektujący ta przebudowę przy projektowaniu zatok autobusowych? Przecież tam z trudem miesci sie jeden autobus przegubowy, nie mogłyby być o 5-10 metrów dłuższe? W takiej formie kierowcy ciezko jest podjechać pod sam krawężnik zwłaszcza tylną częścią autobusu. Wszystkie zatoki na tych planach sa "skopane"
wapienica
2015-03-09 11:55:46
Z moim wzrokiem wszystko w porządku, jeżdżę tędy codziennie i codziennie tworzą się tam korki tylko o poszczególnych godzinach, gdy samochody wyjeżdżają ze strefy ekonomicznej z ul. Rudawka. Większa część tych aut, wjeżdża na wiadukt i skręca w lewo w S1 w kierunku miasta. Także problemem jest brak skomunikowania parku przemysłowego z dwupasmową Al. Gen. Andersa, która lepiej obsłuży ruch niż już tłoczna ul. Międzyrzecka.
...
2015-03-09 11:57:39
Do autora wpisu: nie otwiera sie ostatni projekt, od ul zagajnik do cieszyskiej, tzn otwiera sie tylko miniaturka, nie ma powiększenia. Wiesz może dlaczego zrezygnowano tam z ronda? Tam bedzie zwykle skanalizowane skrzyżowanie bez świateł?
inwestycje
2015-03-09 12:58:19
@...: proszę spróbować odświeżyć stronę - u mnie wszystko działa poprawnie; co do skrzyżowania - nie wiem, dlaczego zrezygnowano z ronda, na to wygląda, że powstanie tam skrzyżowanie skanalizowane
...
2015-03-09 16:14:14
Dokladnie chodzi o plik cieszmiedzy.jpg dalej jest to samo, mozna prosic jeszcze raz go podlinkowac?
inwestycje
2015-03-09 17:05:30
@...: na 100% jest dobrze podlinkowany i wyświetla się w pełnej rozdzielczości (7650x1992) - http://img135.imageshack.us/img135/8098/cieszmiedzy.jpg / proszę spróbować odświeżyć stronę Ctrl + F5
maras49
2015-03-09 18:28:06
@inwestycje - dzb - popatrzyłem na datę wykonania koncepcji i rozumiem.
maras49
2015-03-09 18:34:31
Patrząc na znaczną ilość (zagęszczenie) podporządkowanych wlotów i wjazdów bramowych zastanawiam się czy nie lepiej było spróbować przekrój jezdni 2x3,5+1x3 na pas środkowy własnie dla lewoskrętów. Główny ruch byłby płynniejszy. Wszak miejsca jest dosyć.
mazan
2015-03-09 22:33:01
Duży krok do normalności na tym węźle. Tak się składa, że większość jest do poprawy. W następnej kolejności aż się prosi o łącznicę z północnego ronda na węźle przy Auchan w kierunku ul. Rudawka i strefy przemysłowej. Idąc dalej dwa ronda turbinowe z Klubową z dedykowanymi potokami ruchu do wjazdu i zjazdu z obwodnicy zachodniej. Na węźle z Warszawską aż się prosi o jezdnie zbiorcze w głównej relacji S1. W. Rosta prowadzi w taką arterię jak ul. Architektów, co jest jakimś nieporozumieniem. Miasto całkowicie niepotrzebnie zwleka z budową Nowohałcnowskiej, to powinno mieć absolutny priorytet. Mamy to szczęście, że 3/4 miasta otoczone jest ekspresówką z 6 węzłami i trzeba to jak najlepiej wykorzystać. Na węźle z Krakowską też wielka szkoda i konserwatywne myślenie, że zdecydowano się na dwa zwykłe skrzyżowania ze światłami zamiast dużego ronda. No i Mikuszowice, znowu te światła...
darekbb
2015-03-09 23:17:40
oj tak na weżźle z krakowska powinno byc duze rondo zawsze sie zastanawiam czemu go nie ma przeciez i tak sa tam 2 wiadukty wiec koszt bylby prawie taki sam
maras49
2015-03-10 13:12:49
@inwestycje - w dalszym ciągu niekompatybilny opis z prezentowaną koncepcją nowego odcinka ul. Międzyrzeckiej. Przede wszystkim na rysunku rondo nie jest turbinowe - a jak by było to prawdopodobnie nie byłoby prawoskrętu z Cieszyńskiej (to mi nie pasuje ruchowo - mogę się mylić). Ponadto, może jednak skrzyżowanie z ul.Zagajnik będzie rondem. Proszę wkleić link do oryginalnego tekstu zamówienia publicznego. Dzb.
inwestycje
2015-03-10 15:59:45
Nie mam dostępu do aktualniejszych rysunków, dlatego nowszych nie umieszczę. Rondo turbinowe widoczne jest na zamieszczonym na blogu planie (przedostatni rysunek). Opis do każdego rysunku precyzuje, co jest na owym rysunku zamieszczone, a czego brakuje. Pozdrawiam
darekbb
2015-03-10 17:12:26
@maras49: kup sobie okulary. Na ostatnim zdjęciu z lotu ptaka widac rondo turbinowe, i prawoskret z cieszyńskiej
2w
2015-03-10 19:15:37
Wszyscy regularni użytkownicy węzłów S1-Miedzyrzecka i S1-Klubowa wiedzą, że są one totalnie skopane i nadają się do przebudowy
maras49
2015-03-11 10:29:14
@darekbb - i bez okularów widać, że zamieszczone rysunki (ten wyżej i ten niżej) nowego odcinka Międzyrzeckiej się różnią. I to nie tylko rondem. Informacja jak ma być nie jest w opisie sprecyzowana jednoznacznie. Jaki ma być projekt decyduje specyfikacja zmawiającego do zamówienia publicznego. I to było celem mojego pytania. A złośliwości zostaw sobie na forum onetowskie. Bez pozdrowienia.
maras49
2015-03-11 10:47:36
@darekbb - Bez okularów widzę różnicę. Lecz dolny rysunek mowi o Cieszyńskiej i powstał pożniej, natomiast zamieszczenie koncepcji nowego odcinka ze zwykłym rondem na skrzyżowaniu z ul. Cieszyńską data jej wykonania 2007(!) jest nietrafione i zasadniczo się różni (nie tylko rondem) czego pewnie nie zauważyłeś. Stąd moje pytanie.
darekbb
2015-03-11 12:08:24
"w dalszym ciągu niekompatybilny opis(...)Przede wszystkim na rysunku rondo nie jest turbinowe - a jak by było to prawdopodobnie nie byłoby prawoskrętu z Cieszyńskiej" Ja widzę prawoskręt na obu rysunkach, i przy turbinowym i przy 2 pasowym. A co do różnic to ja akurat nie mam problemu ze wzrokiem
maras49
2015-03-11 12:22:23
Cieszę się, że z Pańskim wzrokiem ok - ale dalej twierdzę, że opis nie jest kompatybilny z zaprezentowanymi rysunkami - a właściwie to rysunki nie oddają w całości pełnię treści opisu. O jeden rysunek za dużo.Pozdrawiam i dziekuję za dyskusję.
Inny uzytkownik
2015-03-11 14:30:16
Kurde gosciu, wez wyluzuj z tymi opisami. Nie jestesmy rada ministrow, ten adres to nie jest oficjalne zrodlo informacji urzedu miejskiego tylko prowadzony przez czlowieka z wielka pasja i zaangazowaniem blog gdzie autor umieszcza informacje o ktorych normalnie nie mielibyscie pojecia. Watpie w wasze checi sprawdznia stron projektantow, mzd i um. Dlatego autorowi bloga naleza sie wielki podziekowania. Masz Pan jak na patelni, stara koncepcje i nowa koncepcje gdzie roznice Sa widoczne.
darekbb
2015-03-11 19:30:59
Otóż to, ja nie czepiam sie rysunków i uważam ze im więcej tego tym lepiej, tylko gościa ktory szuka ewidentnie dziury w całym zamiast cieszyć się z tego co jest, a sam nie widzi prawoskretu ktory jest widoczny czarno na białym
miras
2015-03-11 21:30:15
Wiadomo kiedy ma być zrealizowany wiadukt nad torami i połączenie z Cieszyńską?
inwestycje
2015-03-11 21:47:11
Razem z całą inwestycją związaną z przebudową Międzyrzeckiej i Cieszyńskiej - rozpoczęcia robót można się spodziewać w 2016 roku (w drugiej połowie).
Fred
2015-03-15 10:26:46
Powrocil juz moze pomysl o przylaczenie gminy wilkowice i jaworze do Bielska? Kozy raczej by sie nie zgodzily, czechowice za duze. Miasto by zyskalo nowe dzielnice domkow jednorodzinych co uzasadnialoby zmiane planow zagospodarowania czesci miasta np komorowic na wyzsza i gestsza zabudowe
Wojciechowski
2015-03-15 13:25:34
@Fred Nie widzę większego sensu sztucznego przyłączania do Bielska-Białej wyraźnie oddzielonej od niego przez góry gminy Wilkowice i nieco mniej oddzielonej nimi gminy Jaworze... To już bardziej prawdopodobna jest równie mniej wyobrażalna secesja Wapienicy.
fred
2015-03-15 15:35:02
a tak SE tylko myslalem. Bo dzieki S69, z buczkowic i Wilkowic jestem w stanie szybciej dostac sie do centrum Bielska niz z polnocnych terenow Bielska np Komorowic :) Ekspansja ulicy Cieszynskiej takze zwiekszy dostepnosc Jaworza. Do Bystrej i Jaworza jezdzi juz miejski autobus. Poza tym przyklad Rzeszowa pokazuje, ze taki rozrost pomaga. Inwestorzy czesto patrza na statystyki. Ten ruch dodalby miastu okolo 19 tysiecy mieszkancow a na bielsko moznaby popatrzez z innej, szerszej perspektywy. Bylyby prawdziwe przedmiescia i troche bardzej prawdziwe (w perspektywie) centrum.
Fred
2015-03-15 15:39:33
a no i jeszcze dodam, mam nadzieje ze mnie nie zabijecie, ze mimo wszystko szkoda tych drzew na Cieszynskiej. Fajnie tak zielono sie wjezdzalo do miasta. patrze na google street view bo obecnie siedze sobie za granica. Tutaj (przynajmniej w Anglii) takie aleje ze starymi PRZYCINANYMI I ZADBANYMI, gestymi od lisci drzewami podwyzszaja wartosci nieruchomosci :) ale tak jak mowie ktos te drzewa musi przycinac zeby byly zdrowe i nie zagrazaly katastrofa
mmm
2015-03-16 17:57:25
Do Jaworza nie jeździ autobus miejski. Jaworze by się nie zgodziło na przyłączenie.
oldpet
2015-04-11 07:32:41
Plany polaczen jakie zostaly zrobione na zjezdzie z S1 podczas wspanialej modernizacji byly chyba wziete z lat 90 gdzie kilka samochodow poruszalo sie po drodze. Pracuje w strefe ekonomicznej i bardzo dobrze znam temat wyjazdu z niej w dowolnym kierunku. Zapraszam w godzinach 14:20 niechaj projektanci i mysliciele zerkna albo niech zapytaja ludzi co mysla... Kpina w 21 wieku zrobic cos takiego. Made in Poland to pasuje
qwerty
2015-04-20 21:16:48
Dzisiaj przed 8ma korek sięgnął węzłą pod Auchan. Trzeba było się włączać do ruchu na ekspresówce praktycznie bez pasa rozbiegowego.
AL
2015-05-12 22:26:40
Są gdzieś dostępne plany podłączenia nowego zakładu GE do drogi serwisowej przy S1 (to ta wzdłuż S1 przy Toyocie i hurtowni Róża).
nick
2015-06-18 00:01:25
a może eksperci z opłotów miasta daliby se siana z ogródka i pozostawili kwestie skrzyżowań mieszkańcom najbliżej usytuowanych nieruchomości wzdłuż planowanych inwestycji.
Komentarzy (8)

Kamienica na zakręcie

  

Zarząd Gospodarki Miejskiej ogłosił przetarg na remont elewacji frontowej okazałej kamienicy przy ulicy Grażyńskiego 67. Od 2013 roku trwają etapowane prace mające przywrócić ten budynek do świetności (wyremontowano m.in. elewację ściany szczytowej). Ten czterokondygnacyjny budynek powstał ok. 1914 roku z przeznaczeniem dla robotników fabryk.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 5 miesięcy na zakończenie prac. Termin składania ofert cenowych mija 23 marca 2015.

Szacowany koszt prac to 376.000 zł brutto.

W 2015 roku, ZGM planuje także remont kolejnych 7 kamienic [w nawiasie szacunkowy koszt brutto]:

  • ul. 11 listopada 7 [434.000 zł]
  • ul. 11 listopada 42 [356.000 zł]
  • ul. 11 listopada 49 [360.00 zł]
  • ul. 11 listopada 50 [367.000 zł]
  • ul. Orkana 16 [611.000 zł]
  • ul. Broniewskiego 38 [270.000 zł]
  • ul. Stojałowskiego 15 [120.000 zł]

foto: Gaj777

projekty: materiały przetargowe

2015-03-07 | Dodaj komentarz
Andrzej
2015-03-07 13:10:58
Pytanie "z innej beczki": co się stało z tak szumnie ongiś wprowadzonym pilotażowo system oznaczeń ulic ibudynków SIM? Zaledwie kilka ulic lub placów go ma.
Marcin
2015-03-07 13:37:34
SIM w dodatku jest martwy, bo w dzielnicach peryferyjnych jest oznakowanie takie jak w śródmieściu, a miało być inne kolorystycznie.
Filip
2015-03-07 13:43:06
Nie ma kasy na jego dalsza realizacje. Oznaczenia są tylko w Śródmieściu (brązowe) oraz w Cyganskim Lesie (białe). Docelowo całe miasto ma być "białe" oprócz zabytkowego centrum (brązowe).
Hahahaha
2015-03-08 02:30:15
W Cygańskim lesie jest oznaczonych tylko kilka miejsc.
Marcin
2015-03-08 10:11:52
W kilku miejscach w Komorowicach wiszą tabliczki w malowaniu śródmiejskim (np. dawny Bliźniak, rondo NSZ).
Filip
2015-03-09 00:49:46
Niektórzy na własną rękę organizują podobne tabliczki albo tylko w podobnym wzorze (często spotykane czarne plastikowe). Tylko gdzieniegdzie w Cygańskim Lesie są oryginalne.
Marcin
2015-03-09 11:08:30
Na rondzie NSZ mówimy o kierunkowskazie na słupku (typu Kino 800 metrów etc.) więc to na pewno inicjatywa miasta.
Marcin
2015-03-09 11:10:54
Widać to na Google Street View: https://goo.gl/maps/7gbzQ

Informacje:


inwestycje, Bielsko-Biała, drogi, budowa, przebudowa, przetarg, kamienice, zabytki, wiadukt, obwodnica, s69, s-69, s1, s-1, estakada, rondo, projekt, rewitalizacja, remont, projekt, plan, schemat, przebieg, mapa, rozbudowa, stadion

Archiwum:


2017
» grudzień (1)
» październik (4)
» wrzesień (1)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» marzec (4)
» luty (2)
» styczeń (2)

2016
» grudzień (2)
» wrzesień (1)
» czerwiec (2)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» luty (2)

2015
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (4)
» sierpień (3)
» lipiec (3)
» czerwiec (2)
» kwiecień (1)
» marzec (2)
» luty (1)
» styczeń (1)

2014
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (1)
» wrzesień (2)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (4)
» styczeń (3)

2013
» grudzień (3)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (1)
» sierpień (2)
» lipiec (1)
» czerwiec (4)
» maj (2)
» kwiecień (1)
» marzec (3)
» luty (1)
» styczeń (2)

2012
» grudzień (1)
» październik (1)
» wrzesień (1)
» sierpień (4)
» lipiec (5)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (7)
» luty (3)
» styczeń (2)

2011
» grudzień (2)
» listopad (2)
» październik (2)
» wrzesień (2)
» sierpień (8)
» lipiec (1)
» czerwiec (5)
» maj (5)
» kwiecień (7)
» marzec (4)
» luty (7)
» styczeń (3)

2010
» grudzień (2)
» listopad (14)
» październik (7)
» wrzesień (8)
» sierpień (10)
» lipiec (5)
» czerwiec (21)
» maj (13)
» kwiecień (3)

Ostatnie komentarze


[inwestycje]
^^ Tego typu pytania i sugestie powinny być kierowane bezpośrednio do Miejskiego Zarządu Dróg. Blog...
[mieszkaniec okolicy Żywieckiej]
Witam wszystkich czytających. Ja w nieco innym temacie, a mianowicie oświetlenia przejść dla pieszych. Od kilku...
[Paweł]
Faktycznie rozwiązanie z drogą techniczną zamiast rozbudową Braterskiej byłoby mniej uciążliwe dla mieszkańców Braterskiej, tym...

Ocena bloga:


Oceń blog:  1   2   3   4   5 

Reklama:


Statystyki bloga:


Wyświetleń: 2242618
Newsów: 257
Komentarzy: 5230
Ta strona kojarzona jest ze słowami:
Inwestycje w Bielsku-Białej, blog Bielsko, blogi Bielsko-Biała