inwestycje.blog.bielsko.pl
 
bielsko.biala.pl
blog.bielsko.pl
inwestycje.blog.bielsko.pl/rss
strona główna - inwestycje.blog.bielsko.pl
« strona główna

Komentarzy (14)

Pożegnanie z parkingami

  

Urząd Miejski odwołał postępowanie na zaprojektowanie, wybudowanie, sfinansowanie i zarządzanie płatnymi parkingami wielopoziomowymi oraz strefą płatnego parkowania w mieście. Trzy firmy, który złożyły wnioski po negocjacjach z miastem, sukcesywnie rezygnowały z chęci zaangażowania się w tę inwestycję. Co to oznacza w praktyce? W skrócie, zapowiadane parkingi wielopoziomowe jeszcze przez długi czas nie pojawią się w naszym mieście. Miasta nie stać na ich budowę z własnych środków - szacunkowy koszt postawienia 4 parkingów to 126 mln zł. Tym samym, oprócz parkingów oddaliła się perspektywa przebudowy Placu Wojska Polskiego i wyrzucenie z historycznego rynku bialskiego szpecących to miejsce samochodów.

Jako pierwszy, 23 lutego 2012 wycofał się Mostostal Warszawa S.A. Niecały rok później, 6 lutego 2013 z uczestnictwa w postępowaniu przetargowym zrezygnowała firma Pol-Aqua S.A. W ostatnich miesiącach negocjacje toczyły się już tylko z jednym przedsiębiorstwem - Mota Engil Parking 1 Sp. z o.o., jednak też okazały się nieskuteczne. 21 maja 2013 ostatnia z firm zrezygnowała z chęci budowy parkingów wielopoziomowych w Bielsku-Białej - z tego też powodu, Urząd Miejski odwołał postępowanie.

Czytaj więcej o tej inwestycji we wcześniejszych wpisach: (zobacz), (zobacz).

2013-06-23 | Dodaj komentarz
ben
2013-06-23 15:07:57
No to gratulacje za kolejne udane przedsięwzięcie inwestycyjne dla prezydenta Krywulta! Niefunkcjonalna i brzydka hala, przepłacony stok narciarski na cudzym gruncie, spartolony park Słowackiego, opóźniony z powodu uporu stadion (stracone co najmniej dwa lata na przepychankach z mieszkańcami), przejśc podziemnych, wind i innych pomniejszych inwestycji już nie wspomnę...Przydałaby się taka rzeczowa ocena inwestycji miejskich, ale tylko tych realizowanych przez samorząd, bo mam już trochę dość zaliczania w poczet sukcesów Krywulta obwodnicy miasta itp.
100% BB
2013-06-24 07:21:24
To bardzo proste, żadna firma nie zainwestuje w parkingi jeśli biznes nie będzie przynosił zysków. Powiedzmy w prost, która firma da w gotówce 130 milonów zł na wykonanie zadania? Taka inwestycja rozbije sie o kredyt i firma nie tylko będzie chciała zarobić na zysk, ale i na spłatę kredytu. Ty ben płaczesz jak dziecko, ale gdyby godzina za parkowanie kosztowła Ciebie 4-5 złotych i to minimum, to pewniez wyzywałbyś od najgorszych urzędników na czele z prezydentem miasta. To jest biznes trudny, bardzo trudny, jeżeli inwestor na tym nie zarobi, wycoają się. Na pewno parkowanie w takich miejscach nie kosztowałoby klientów 2 złote tylko o 100-200% więcej. Co do innych inwestycji w mieście, do urzedników miasta można mieć tylko jedno ale, czemu wybrali czy zaproponowali takie, a nie inne projekty i rozwiązania architektoniczne. Prezydent miasta nie odpowiada za to, że firmy budowlane nie wykonują rzetelnie tego do czego zostały zobowiązane. Prezydent miasta daje pomysły i pieniadze. Do czego sie można przyczepić to fakt, czemu prezydent i urzędnicy akceptują takie fatalne pomysły i rozwiązania na etapie projektowania. Jeżeli winda ma wady techniczne, to moze dlatego że z powodu przetargu gdzie kryterium jest cena, zakupinono dźwig tańszy niz można by było zamówić, albo nie jest on przystosowany odpowiednio do warunków panujących na zewnątrz. Pokaż mi prezydenta, wójta czy burmistrza jakieś gminy, który będzie sie znał i będzie autorytetem w niemal każdej podejmowanej przez siebie decyzji czy realizacji jakiegoś zadania. Co do Parku Słowackiego, to inwestycje spartolono juz na etapie projektowania i wogóle, ze taka wizualizacja mogła przejsć i dostac ocenę pozytywną. Jako inwestycja budowlana, moim zdaniem określa sie bardzo krótki czas na wykonanie inwestycji przez co firmy robią szybko i byle jak, na pewno problemem było to, że inwestycje kończono zimą, a także pozostaje odpowiedzić na pytanie czy pracownicy na budowie są zazwyczaj trzeźwi? Ponieważ skala błedów popełnionych w tym parku jest wprost niesamowita.
Tytus79
2013-06-24 13:47:12
Trzeba było parkingi wybudować a nie głupi stadion to kasa by była
nowohalcnowska.manifo.com
2013-06-24 16:05:31
Za to na parkingu zarobi Sfera 2
Angus
2013-06-24 17:27:05
Bo prawdzie, żeby powstały parkingi, nie potrzebne są od razu ciężkie miliony, tylko trochę myślenia. Np. w okolicach Sempołowskiej/Dworkowej są dwa pofabryczne pustostany - jeden po zakładzie Polsportu, drugi - naprzeciwko. Parterowe hale z - niewielkim kosztem możaby zaadaptować na parking, przy okazji byłyby miejsca dla parkujących z nieszczęsnego stadionu i dla szkół okolicznych. I uratowałoby się budynek z ciekawym dachem grzebieniowym...ale to chyba przekracza mozliwości percepcji decydentów - łatwiej wywalać kasę z UE na bzdurne inwestycje.
maras49
2013-06-25 14:21:03
Tak z przymrużeniem oka można by przerobić prawie wszystkie poziomy Klimczoka na parkingi - handel i tak przejęły inne market.y Trzeba tylko zmodernizować wjazd ślimakiem - taniej wyjdzie....;-)
100% BB
2013-06-25 16:02:23
PPP jest wtedy zasadne kiedy inwestor prywatny ma do dyspozyji gotówkę, a nie kredyt. Firmy, które przystepowały do przetargu w BB na wybodowaie 3 parkingów, jako inwestorzy prywatni, taką gotówką nie dysponują to pewne i nie podlega, żadnym rozwazaniom. Tak czy owak bielszczanie powinni sie cieszyć, że inwestor nie zbuduje tych parkingów w takim układzie, bo skoro bielszczanie sie czepiają, że musza płacić 2 złote za godzinę, ja nawet nie chce pomyśleć co by się w mieście działo gdyby inwestor ustalił cenę jak już wcześniej pisaełm..... Do niektórych komentujących nawet nie dociera fakt, że miasto samo sobie zrobiło kłopot, gdyż określało, narzucało warunki w jaki sposób miałby zarabiac inwestor, to ostatecznie przekreśliło szanse na inwestycję. De facto dali szlaban na nieskrępowaną wolność inwestora, np w ustalaniu ceny za parkowanie od godziny. Gdyby miastu nie zalezało powiedzieliby, a budujcie i jak chcecie dajcie nawet 8 złotych za godzinę byle byście kiedyś wyszli na swoje. Co by sie działo na forach internetowych kiedy po otwarciu z pompa wielopoziomowych prakingów inwestor prywatny, kasował by was za godzine drożej niż kosztuje duży bochenek chleba? Jest jeszcze jedno wyjście dla PPP, ale firma która wejdzie do gry z kredytem zamiast z gotówką to nie ma o czym rozmawiać. Jeżeli miasto chce to niech szuka inwestorów poza granicami Polski. Czyli takiego inwestora, który z własnej kieszeni wyłoży 30 mln euro, 38 mln $ czy 28 mln funtów na realizację tego zadania. Inaczej nie ma gadania. Tym bardziej, że wiele firm budujących w naszym kraju sa na granicy upadłości. Z tym drugim sposobem PPP jest tak ze inwestor może zbudować dla miasta inwestycje ( parkingi ) z tym że miasto odkupi te obiekty od inwestora prywatnego. Tutaj tez sie trzeba dogadać. Jeżeli budowa 3 parkingów bedzie kosztować 130 milionów złotych. To dogadują się na zasadzie, ze gmina w okresie 15-20 lat będzie w równych ratach spłacać inwestorwi to co On wydał na wybudowanie tych prakingów. A że zasada jest że nikt, nie inwestuje za darmo, miasto, musi sie tez dogadać i określić jaki może wypłacić zysk dla firmy, ponieważ zasadą działalności każdej firmy i jej istnienia i rozwoju musi być zysk na prowadzonej inwestycji, stad w przedziale +5/+10% wartości całej inwestycji można by było poruszac sie w ramach negocjacji odnośnie zysku. Czyli przedział 6.5 do 13 milionów złotych wypłaconych w ciągu okreśłonego czasu. Zakładając możliwośc dogadania sie z partnerem prywatnym, że przez 15 lat, miasto oddawało by transze 130 mln( koszt budowy ) + 13 mln ( wynegocjowany zysk dla I.P. ) czyli sumując 143 koszt : 15 lat= Czyli że miasto przez tyle lat oddawałoby nieco ponad 9.5 mln pln.( 9.532..x15 =...) To tyle w ramach teorii i tego co może przyjąć papier. Na pewno nie można prowadzić negocjacji, że oto dzisiaj obiekty są warte 130 mln, a w 2018 roku ich wycena będzie oscylować w okolicach 200 mln pln no i trzeba bedzie zmienić zasady czyli podwyższyć koszty rat za odkupienie inwestycji. Nie! Twarda i stała umowa oddajemy tyle ile kosztowała budowa + okreslony w umowie zysk na inwestycji przez określoną ilośc lat. A od momentu pierwszej wpłaty, raty, zamiawiajacy staje sie współwłaścicielem nieruchomości i to on ( w tym przypadku gmina ) decyduje o kwestiach przeznaczenia i zysków z inwestycji. Gmina stanie sie włascicielem pełnym w momencie zapłacenia ostatniej raty tej inwestycji. W umowie zastrzegając również wcześniejszą spłatę zobowiązań lub jej zawieszenie na czas okreśłony z powodów jak globalny kryzys ekonomiczny i zwiazane z tym turbulencje na rynkach walutowych, czy wybuch wojny światowej. Te kwestie takze powinny być dogadane.
mazan
2013-06-25 20:07:53
W Krakowie mieli ogromne problemy ze znalezieniem inwestora do PPP i parking pod placem przed Muzeum Narodowym będą budować ze środków publicznych. Jeden parking powstał u stóp Wawelu, lokalizacja świetna, cena bodajże 7-8 zł za godzinę. Nie oszukujmy się w Bielsku nikt tyle nie zapłaci za parkowanie, żeby inwestycja miała szansę zwrotu. Nie wiem w jakim świecie żyją panowie z Ratusza. Może lepiej starać się o dotację wzorem Tychów, tam właśnie powstają dwa parkingi wielopoziomowe w rejonach przystanków kolejowych.
grafo
2013-06-25 22:30:00
podobno sita ogłosiła przetarg na budowe nowej bazy niedaleko wysypiska
inwestycje
2013-06-26 14:49:33
Warto dodać, że miasto wydało 369 tys. złotych na firmę doradczą Collect Consulting Sp. z o.o., która miała wykonać analizę opłacalności budowy parkingów i znaleźć prywatnych koncesjonariuszy.
Dzin
2013-06-29 23:11:16
Witam. Trochę poza tematem. Czy ktoś się orientuje, co dzieje się ze starym budynkiem drukarni przy ulicy Grunwaldzkiej? Czy aktualne prace prowadzone przy tym budynku mają na celu zabezpieczenie zewnętrznej części elewacji przed odpadaniem (skucie tej elewacji), czy zakres robót obejmuje więcej prac? Czy z tym budynkiem powiązana jest jakaś inwestycja?
barbapapa222
2013-07-05 16:31:56
Nie wiem czy dobrze odczytałem ...126 mln złotych za cztery parkingi? Jeżeli to jest kwota podana prawidłowo to ja ...."wysiadam"!? Ten kraj już na dobre się ...skundlił! To nie jest może być prawda, aby trochę betonu i wydrenowanego placu kosztowała aż takie kwoty! No, ale jesteśmy wszak "miszczami świata" w budowlach autostrad, lotnisk, stadionów!!! A ceny? A ceny chyba przekraczajace ceny budowli w Alpach!? Dlaczego by Bielsko- Biała miasto zacne nie wybudowało parkingu za ....ileś tam? Brawo. Brawo.. [dalsza część wpisu usunięta przed autora blogu ze względu na treść obrażającą innych]
pablo
2013-07-06 18:09:19
Budowa parkingu, szczególnie takiego jak pod placem Wojska Polskiego to jest ogromny koszt. Ponieważ koszty są niewspółmierne do zysków, nic dziwnego że żadna firma nie chce brać w tym udziału. Dlatego w obecnym ustroju budowę finansować powinna gmina, a po ukończeniu budowy najlepiej powierzyć prywatnej firmie zarządzanie obiektem. A wydaje mi się, że "cena za godzinę" to bardziej chęć mobilizacji ludzi do rzadszego i krótszego pobytu samochodem w mieście niż potencjalne źródło zarobku.
pablo
2013-07-06 18:14:44
Szczególnie smutne w tej wiadomości jest właśnie to, że wobec tego nie ma szans na oczyszczenie placu Wojska Polskiego z samochodów. Teraz ta okolica wieczorami jest prawie pusta. Możemy czepiać się czy ładnie, czy nieładnie odremontowano rynek. Ale prawda jest taka, że od czasu remontu miejsce to odżyło i obecnie jest jednym z najchętniej uczęszczanych miejsc w Bielsku. Taką samą szansę ma plac Wojska Polskiego i plac Wolności.

Informacje:


inwestycje, Bielsko-Biała, drogi, budowa, przebudowa, przetarg, kamienice, zabytki, wiadukt, obwodnica, s69, s-69, s1, s-1, estakada, rondo, projekt, rewitalizacja, remont, projekt, plan, schemat, przebieg, mapa, rozbudowa, stadion

Archiwum:


2018
» wrzesień (2)
» sierpień (2)
» lipiec (1)
» czerwiec (1)
» kwiecień (1)
» marzec (2)
» luty (2)
» styczeń (2)

2017
» grudzień (1)
» październik (4)
» wrzesień (1)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» marzec (4)
» luty (2)
» styczeń (2)

2016
» grudzień (2)
» wrzesień (1)
» czerwiec (2)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» luty (2)

2015
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (4)
» sierpień (3)
» lipiec (3)
» czerwiec (2)
» kwiecień (1)
» marzec (2)
» luty (1)
» styczeń (1)

2014
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (1)
» wrzesień (2)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (4)
» styczeń (3)

2013
» grudzień (3)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (1)
» sierpień (2)
» lipiec (1)
» czerwiec (4)
» maj (2)
» kwiecień (1)
» marzec (3)
» luty (1)
» styczeń (2)

2012
» grudzień (1)
» październik (1)
» wrzesień (1)
» sierpień (4)
» lipiec (5)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (7)
» luty (3)
» styczeń (2)

2011
» grudzień (2)
» listopad (2)
» październik (2)
» wrzesień (2)
» sierpień (8)
» lipiec (1)
» czerwiec (5)
» maj (5)
» kwiecień (7)
» marzec (4)
» luty (7)
» styczeń (3)

2010
» grudzień (2)
» listopad (14)
» październik (7)
» wrzesień (8)
» sierpień (10)
» lipiec (5)
» czerwiec (21)
» maj (13)
» kwiecień (3)

Ostatnie komentarze


[Janusz]
Autorze, dlaczego porzuciłeś bloga? Tęsknię.
[skyscrapper]
Dla wszystkich, którzy tęsknią za blogiem polecam forum skyscrappercity. Założyciel bloga udziela się również tam....
[Mark]
Właśnie mija rok odkąd serwis przestał działać. Czy zna ktoś podobny o podobnej tematyce dotyczący...

Ocena bloga:


Oceń blog:  1   2   3   4   5 

Reklama:


Statystyki bloga:


Wyświetleń: 2674133
Newsów: 270
Komentarzy: 5643
Ta strona kojarzona jest ze słowami:
Pożegnanie z parkingami, blog Bielsko, blogi Bielsko-Biała