inwestycje.blog.bielsko.pl
 
bielsko.biala.pl
blog.bielsko.pl
inwestycje.blog.bielsko.pl/rss
strona główna - inwestycje.blog.bielsko.pl

Komentarzy (7)

Z widokami na miasto

  

Parę dni temu otwarto wieżę widokową obok górnej stacji kolejki linowej na Szyndzielnię. Konstrukcja ma 18 metrów wysokości. Na szczycie wieży został przygotowany taras widokowy, na którym jednocześnie będzie mogło przebywać 30 osób. Przy dobrych warunkach atmosferycznych ze szczytu wieży będzie można zobaczyć nawet Tatry. Wejście na wieżę odbywa się przez kołowrotki liczące turystów, tak aby nie została przekroczona dopuszczalna liczba osób przebywających na tarasie. Wejście na wieżę jest biletowane - cena biletu normalnego to 3 zł, bilet ulgowy kosztuje 2 zł. Wieża czynna będzie tylko w czasie godzin otwarcia kolei linowej. Właścicielem wieży na Szyndzielni jest spółka miejska - ZIAD Bielsko-Biała S.A., właściciel Kolei Linowej Szyndzielnia. Plany budowy wieży widokowej w tym miejscu sięgają października 2009 roku, kiedy powstał pierwszy projekt.

Wieży nadano kuriozalną nazwę "ZIAD Tower", co do której mam nadzieję, że zostanie szybko zapomniana i nie zagości w świadomości bielszczan i turystów oraz na mapach turystycznych.

Dane techniczne wieży:
- ażurowa konstrukcja stalowa
- całkowity ciężar konstrukcji: ok. 30 ton
- wysokość platformy widokowej 18 m
- dopuszczalna ilość osób na wieży - 30
- liczba stopni 120
- liczba przęseł 12
- na platformie zainstalowano lunetę (powiększenie 25x) oraz kamerę

Mniej-więcej za rok powinna zakończyć się - będąca jeszcze w sferze planowania - inwestycja polegająca na modernizacji kolejki linowej na Szyndzielnię. Poza budynkami stacji oraz słupami pozostałe elementy kolejki (także wagoniki) mają zostać wymienione.

foto: ZIAD Bielsko-Biała

2015-08-18 | Dodaj komentarz
wapienica
2015-08-23 16:10:00
A ja jestem ciekaw na jakiej zasadzie kołowrotki rozpoznają czy przysługuje Ci ulgowy, czy normalny ;) Generalnie inwestycja na plus, coś się jednak dzieje w mieście ;)
bolo
2015-08-26 21:15:19
DZIAD TOWER :-)
Matrix
2015-08-26 21:16:23
Bilet kupujesz w kasie, więc ten kto ci sprzedaje bilet wie kto ulgowy, a kto normalny....
Soliter
2015-08-27 02:08:30
Za tę kretyńską nazwę jej autor winien z owej "tower" zlecieć. Zresztą w "Kronice Beskidzkiej" tłumaczyli, że "tower" jest krótsze niż "wieża" lub "wieża widokowa"...
inwestycje
2015-08-27 10:19:52
Ale mi argument, że słowo jest krótsze... Swoją drogą: w-i-e-ż-a - 5 liter / t-o-w-e-r - 5 liter. Cóż... u decydentów oprócz braku znajomości języka polskiego pokutuje również kiepskie obeznanie z podstawami matematyki. Chyba, że ktoś zapisywał wieża przez "rz" i wyszło mu 6 liter...
Angus
2015-08-30 19:56:20
Proponuję Ziadowi odtworzenie legendarnego tunelu Klimczok-Zamek Sułkowskich. Będzie atrakcja turystyczna na miarę Circus Cryvultus. Przy odrobinie inwencji podepnie się inwestycję pod projekty kolejowe i uzyska unijną dotację. By żyło się lepiej!
marcin
2015-08-31 21:44:31
Kasztelan tower of horror.
Komentarzy (5)

Co w drogach piszczy?

  

W ostatnim czasie ogłoszono kilka przetargów drogowych. Trzy z nich dotyczą wykonania dokumentacji projektowej, a jeden właściwej budowy.

Przetarg na remont ul. NMP Królowej Polski na odcinku od ul. Cieszyńskiej do ul. Sikornik

Już wkrótce rozpocznie się remont NMP Królowej Polski na odcinku od ul. Cieszyńskiej do ul. Sikornik. Prace polegać będą głównie na wymianie nawierzchni jezdni i chodnika na odcinku około 400 metrów.
Niedawno zakończył się remont sąsiedniego ciągu ulic: Sikornik i Rejtana.

Wykonawca będzie miał 70 dni od daty podpisania umowy na wykonanie wszystkich prac budowlanych.


Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy ciągu ulic Szerokiej i Czołgistów (od ul. Bystrzańskiej do ul. Pocztowej)

W ramach inwestycji powstanie:

- ścieżka rowerowa na całej długości
- jedno lub obustronne chodniki przy ulicy Czołgistów oraz obustronne chodniki przy ulicy Szerokiej
- rondo na skrzyżowaniu ulic Pszczelej i Czołgistów umożliwiające zawracanie autobusów
- zatoka autobusowa w pobliżu ATH
- miejsca postojowe przy ulicy Czołgistów

Inwestycja będzie realizowana w przyszłym roku - szacuje się, że koszt przebudowy samej ulicy Czołgistów wyniesie 3,9 mln zł.


Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy ulic Dębowiec (ok. 735 m) i Łowieckiej (1730 m)

Inwestycja obejmować będzie:

- rozbudowę skrzyżowania ulicy Jeżynowej z ulicami Zwardońską/Antyczną/Pieczarkową i skrzyżowania ul. Jeżynowej z ulicą Łowiecką wraz z rozbudową ul. Jeżynowej na odcinku pomiędzy tymi skrzyżowaniami (na dł. ok. 90 m)
- rozbudowę skrzyżowań ulic Dębowiec/Skarpowa z ul. Łowiecką
- budowę zintegrowanych chodników i ścieżek rowerowych
- budowę oświetlenia ulicznego na całym odcinku ulic Dębowiec i Łowieckiej oraz na objętym projektem odcinku ul. Jeżynowej

Plan przebiegu ul. Dębowiec:

Przetarg na projekt rozbudowy ulicy Sobieskiego (od ul. Świętej Trójcy do ronda przy Placu Zwycięstwa)

Inwestycja obejmować będzie:

- przebudowę i rozbudowę jezdni ulicy Sobieskiego na odcinku od skrzyżowania z ulicą Świętej Trójcy do ronda przy Placu Zwycięstwa, o długości ok. 715m i szerokości 6 m (lokalnie 7-7,5 m)
- remont nawierzchni jezdni i chodników ul. Listopadowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Sobieskiego do skrzyżowania z ul. Modrzewskiego (dł. ok. 270m)
- remont, przebudowę i rozbudowę skrzyżowań ul. Sobieskiego z ulicami: Pułaskiego, Wita Stwosza, Solną, Moniuszki, Piotra Skargi, Wyspiańskiego, Listopadową i Kopernika
- budowę miejsc postojowych przy jezdni oraz peronów przystankowych przy ul. Sobieskiego
- remont i przebudowę chodników (o szerokości min. 2 metrów)
- stworzenie miejsc postojowych wzdłuż ulicy Sobieskiego

Ulica Sobieskiego ma otrzymać nową nawierzchnię bitumiczną. Projektant w porozumieniu z konserwatorem zabytków ma rozważyć zaprojektowanie nawierzchni jezdni z kostki granitowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Świętej Trójcy od skrzyżowania z ul. Wyspiańskiego. Analogiczna sytuacja dotyczy ulicy Listopadowej od skrzyżowania z ul. Sobieskiego do skrzyżowania z ul. Modrzewskiego. Przebudowany ma zostać również historyczny skwer w rejonie skrzyżowania z ul. Wita Stwosza. Niestety kosztem wyprofilowania drogi wykastrowany zostanie spory fragment tego urokliwego skweru w pobliżu zabytkowej Studnia Luschki z 1895 roku, włącznie z likwidacją drewnianych pergoli oraz częściowo innych elementów (schodków, murka, zieleńca). Warto przypomnieć, że skwer wraz ze studnią zostały gruntownie zmodernizowane w latach 2007-2008. Kolejny przykład stawiania asfaltu przed zielenią w centrum miasta...
Inwestycja będzie realizowana w przyszłym roku - szacuje się, że koszt wyniesie 3,4 mln zł.

plany: materiały przetargowe

2015-08-18 | Dodaj komentarz
wapienica
2015-08-23 16:14:28
Ulica Łowiecka i Dębowiec ze ścieżką rowerową to według mnie podstawa. Mam nadzieje, że projektant weźmie to sobie do serca..
Andrzej
2015-08-25 21:38:59
Kiedy ruszy remont ul. Wapienickiej i Antycznej?
Yanek
2015-09-14 10:34:29
Już skończyli Wapiennicką i Antyczną. Jedzie się jak po stole. Niesamowite.
Kris
2015-09-20 14:28:14
Ale po tygodniu jeżdżenia jak po stole partacze z Aqua wyrąbali koparką jebutną dziurę w nowiuteńkim asfalcie na Antycznej by dostać się do kładzionego w zeszłym roku rurociągu! To tuż obok progu zwalniającego.Teraz zasypali to kamieniem i cisza - takie partactwo powinno być przez MZD bezlitośnie karane a każde zapadnięcie skrupulatnie mierzone i stanowić podstawę do porawek przez kilka najbliźszych lat. Bo na pewno będzi się zapadać ajak mòwił mój stary majster budowlany " ziemia ti nie h... i od razu nie stwardnie" :-)
tuning090
2015-09-24 11:07:41
A co z ulicą Skarpową? Dal czego przy okazji rozbudowy Ulic Dębowiec i łowieckiej nikt nie pomysli o rozbudowie ulicy Skarpowej?
Komentarzy (16)

Jeszcze cięższe losu koleje

  

Jeszcze parę dni temu pisałem o pewnych szansach na realizację rewitalizacji linii kolejowej nr 139 (E65) odc. Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała, którą planowano sfinansowanać z unijnego instrumentu CEF - Łącząc Europę. Po opublikowaniu projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku opis tych szans można ograniczyć do dwóch słów: "bardzo nikłe". Jak się okazało, mimo umieszczenia inwestycji w Kontrakcie Terytorialnym oraz szumnie ogłaszanym „Programie dla Śląska - Śląsk 2.0", w projekcie Krajowego Programu Kolejowego, który jest kluczowym dokumentem dla planów rozwoju kolei do roku 2023, linia ta znajduje się na liście rezerwowej. Oznacza to w praktyce, że szanse na jej realizację są bliskie zeru...

Widać zatem, że nadproduktywność dotycząca różnych, zupełnie nic nie znaczących dokumentów, nie przekłada się w żaden sposób na ich rzetelność, osadzenie w realiach i możliwość wprowadzenia w życie. W jakim celu tego typu dokumenty są tworzone - pojąć nie mogę.

2015-07-09 | Dodaj komentarz
Fred
2015-07-10 13:41:12
Nie pozostaje nic innego jak wyniesc sie z Bielska do innego miasta gdzie sa mozliwosci chociazby dojazdu do pracy nie uzywajac samochodu. Uwazam ze bedzie to mialo coraz wieksze znaczenie i predzej czy pozniej ludziom znudzi sie i przeje jazda samochodami gdyz bedzie coraz drozsza. Bielsko idzie na dno.
Frd
2015-07-10 13:42:21
W sumie to naturalna kolej rzeczy. Wymieranie malych osrodkow i rozrost 4,5 duzych miast ktore sa w stanie wygenerowac wieksze PKB niz 50 miast wielkosci Bielska
100%BB
2015-07-12 10:19:03
Zmieni się Rząd na Wiejskiej to trzeba walczyć i to szybko! To jest robione celowo, bo komuś nie podoba się że Bielsko-Biała, podniosło się po 89 roku i upadku przemysłu włókienniczego. A skoro tak to trzeba to uwalić, na wszelkie możliwe sposoby. A przecież to jest trasa kolejowa I kategorii o znaczeniu państwowym, to już jest sabotaż! Zobaczymy co PiS naobiecuje i jak się wywiąże ze swoich obietnic jedna już jest w sprawie obwodnicy Wschodnie w BB i zniesieniu opłat. Zobaczymy ile będzie prawdy a może kiełbasy wyborczej. Warunkiem zakupienia Pendolino przez PKP IC z dofinansowaniem z UE, miały być połączenia regionalne tak aby z szybkiego pociągu mogło korzystać jak najwięcej regionów w Polsce. Co prawda, infrastrukturę linii 139 mozna ocenić z skali od 0 do 6 na notę 4, to jednak to za mało aby szybki pociąg Pendolino, poza DARTEM, dojeżdżał do stacji Bielsko-Biała Głowna jak to było zapowiadane.
100%BB
2015-07-12 10:43:08
Kilka lat temu w Katowicach w sejmiku bodajże, dało się słyszeć głosy zdenerwowanych urzędników, że Bielsko-Biała, wykorzystuje najwięcej środków unijnych w województwie. No i tak było naprawdę. Myślę, że teraz odbijają sobie za lata 2004-13 a główny atak poszedł na transport kolejowy. Co jest zapisane w programie poszło na listy rezerwowe, a linie na Cieszyn, odrzucili zupełnie. Tutaj musi interweniować państwo albo trzeba jechać walczyć o swoje do tej pokrętnej Brukseli. Tak tej infrastruktury zostawić nie można, oni chcą krok po kroku,odciąć od połączeń kolejowych powiaty cieszyński, bielski i żywiecki a na koniec Bielsko-Białą z Katowicami, Krakowem i rzecz jasna z reszta kraju. Na linię kolejową 139 powinien być jeden całościowy przetarg, a inwestycje można realizować etapami. Oni podzieli zadanie na 2 odcinki Katowicki i Bielski, to działanie złośliwe z pełną premedytacją i oni się od paru lat na to widać przygotowywali. A miasto i powiaty nie mają wartościowych przedstawicieli w sejmiku, to potem nie ma kto pilnować jak hanysowo dzielą łupy, ochłapy rzucając na region Sosnowca i Dąbrowy a reszta niech patrzy i podziwia.
Matrix
2015-07-13 14:38:26
PKP Intercity chce wydłużyć pociągi Intercity do nowych miejsc. Dokładnie chodzi i nowe Darty i Flirty, które zaczną jeździć od 14 grudnia. Najlepszym żartem jest to, że Dart ma być wydłużony z Bielska przez Skoczów i Goleszów do Wisły. Podaj linka: http://www.rynek-kolejowy.pl/58444/pkp_intercity_rozszerzy_trasy_dartow_i_flirtow.htm
Matrix
2015-07-13 14:40:44
Większość podkładów kolejowych i szyn do wymiany, nie licząc skradzionej sieci trakcyjnej.
aliveinchains
2015-07-14 11:04:43
@fred..rozumiem, że pakowanie kasy w trupa w postaci GOP się opłaca. Oplaca się pakować w kolej, drogi, urbanistykę w obszarze gdzie ludzie po prostu uciekają niczym w Detroit. Przypomnę, tylko, że Podbeskidziu (sub bielski) i Krakowskiemu Obszarowi Metropolitalnemu l. ludzi rośnie cały czas. Średnia wieku jest niższa niż w GOP, rodzi się więcej dzieci. BB i Kraków nie mają problemów z familokami, upadłymi czy upadającymi kopalniami, szkodami górniczymi...a te wyzwania to wory bez dna. W Niemczech jest normalnym, że ludzie mieszkają w mniejszych miastach i jeżdżą do większych, ale nawet tam 170tys miasto byłoby uznane za konkretny ośrodek gospodarczy a nie zadupie które musi upaść. Mimo wszystko w Niemczech zyskuje Frankfurt i jego obszar metropolitalny - który może być wzorem dla obszaru Kraków-BB, gdyby taki został zainicjowany. Zyskuje Monachium, Hamburg..a traci Zagłebie Ruhry, czy to w ludziach, czy w udziale PKB. W Polsce będzie pakowało się kasę w trupa, a tam gdzie jest prawdziwa szansa na rozwój bez obciążeń pokopalnianych czy po -hutniczych jak w BB z niej się nie chce skorzystać.
Adamsky
2015-07-15 17:24:40
To co Pan napisał oznacza dla nas, mieszkańców Bielska-Białej czy szerzej całego Podbeskidzia tylko jedno! W październiku głosujemy na PiS! Bo jak znów wygra PO to nas już kompletnie tutaj zaorają!
mazan
2015-07-15 21:59:43
@Adamsky - jak dotąd ten blog trzyma się z dala od polityki i głównie dlatego regularnie go poczytuje. Lepiej niech tak zostanie.
Adamsky
2015-07-16 13:01:59
@mazan/ masz absolutną rację, po prostu wniosek nasuwa się sam :). Chyba najprostszy sposób, żeby te antyrozwojowe (z punktu widzenia B-B) plany pozostały tylko planami. Chyba że znasz jakiś inny sposób,np potrafisz dotrzeć do kogoś tam, kto dotrze znowu do kogoś tam kto w końcu wpłynie na kogo trzeba. Ja też raczej gardzę polityką, ale to co się teraz dzieje to chyba do Grecji prowadzi.
Fred
2015-07-17 17:23:42
Nie dla polityki w blogu o inwestycjach. Wyciaganie takich wnioskow Adamsky ...bo PO ... Bo Pis.. bo cos tam nie maja sensu.
Andrzej
2015-07-18 09:08:53
Byłoby inaczej, gdyby lokalni politycy/samorządowcy wspólnie zadziałali i "ponaciskali" odpowiednio w centrali PLK. To, że stan infry kolejowej w BB i okolicach woła o pomstę do nieba, nie trżeba nikogo przekonywać.
Marcin
2015-07-27 07:27:28
Adamsky, idź politykuj gdzie indziej.
fk
2015-08-12 10:52:49
Jak to po co są tworzone kolejne dokumenty? Żeby czymś zająć armię urzędników, w końcu nie mogą przez cały czas grać w pasjansa, bo wtedy ludzie zaczęliby coś podejrzewać. A o tym, że z tego projektu niewiele wyjdzie można się było domyślić. Niestety, ale pierwszeństwo w realizacji mają inne inwestycje, głownie takie, przy których ktoś zarobi. Tu widocznie nie było odpowiednich sumek do zgarnięcia, więc nic z tego. Zresztą jak można poczytać m.in. na forum http://www.forum-kredytowe.pl to normalne w całej Polsce.
100%BB
2015-09-04 20:48:35
Dwa światełka w tunelu. W sprawie L 190 BB - Cieszyn, samorządowcy ominęli Katowice i oddział PKP w Sosnowcu i rozmawiali w Warszawie z władzami PKP PLK o możliwym remoncie kapitalnym tego szlaku kolejowego. O ile dobrze poczytałem w sieci, 9.9.2015 w siedzibie starostwa pow. cieszyńskiego, ma się odbyć ważne spotkanie samorządowców z przedstawicielami PKP PLK, w celu określenia dalszego postępowania w sprawie tej inwestycji, na pewno zostanie przedstawiony kosztorys przebudowy odcinków Cieszyn-Goleszów ( kluczowy, najbardziej uszkodzony ) i Skoczów-Bielsko-Biała Główna. Druga dobra informacja jest taka, że jak dobrze pójdzie to przed Świętami Bożego narodzenia, stacja BB Główna dołączy do bardziej przystępnych i cywilizowanych dworców PKP w kraju, a to za sprawą przetargu na budowę 4 szt. wind w przejściu podziemnym w stacji BB Gł.
aliveinchains
2015-10-07 09:47:31
na razie to subregionowi bielskiemu jak i krakowskiemu liczba mieszkańców rośnie. I nie chodzi o to by rozrastały się 4-5 dużych miast ale tez regiony wokół tych 4-5 miast. GOP zdycha demgraficznie, choć wielkościowo ma więcej mieszkańców niż Warszawa! A trend będzie się pogłębiał - patrz upadek górnictwa, zpadek produkcji w sląskiej energetyce, kto wie co Unia powie w sprawie KSSE - może po 2020 rozwiąże te przywileje? BB nie jest na dnie, bo ma samo ma szanse wzorem takiego Stuttgartu, czy Bilbao (miasta średniej wielkości) na solidny wzrost we własnym obszarze ale też mamy pod nosem (tylko 80 km stąd!)rozwojowy ośrodek w postaci 2giego najlepiej rozwijającego się miasta w Europie środ. jakim jest Kraków. Słowo klucz - infrastruktura BDI i kolej BB-Trzebinia-Kraków A tak na marginesie wg magazynu forsal wzrost tzw. woj. śląskiego jest na dnie, małopolskie i podkarpackie w czołówce. Bida galicyjska? Raczej polska Bawaria. http://forsal.pl/galerie/850159,zdjecie,1,te-wojewodztwa-najbardziej-dokladaja-sie-do-polskiego-pkb-mazowsze-liderem.html

Rozpoczęła się dzisiaj procedura przetargowa dla długo oczekiwanego przez mieszkańców Aleksandrowic i Wapienicy remontu ulic Wapienickiej i Antycznej.

Ciąg tych dróg zyska nową nawierzchnię na odcinku 1333 metrów.

Wykonawca będzie miał 40 dni od podpisania umowy na wykonanie prac.


Niedawno, podpisano także umowę z firmą projektową, która ma wykonać pełną dokumentację dla przebudowy ulicy Andrzeja Frycza-Modrzewskiego. W ramach planowanej przebudowy wchodzić będzie remont ok. 500-metrowego odcinka drogi, remont chodników, miejsc postojowych oraz całej infrastruktury towarzyszącej.

plany: materiały przetargowe

2015-07-08 | Dodaj komentarz
maras49
2015-07-08 19:39:58
Powinno to się zbiec z ukończeniem mostu na Wapieniczance w ul. Zapory tj. ok.30-09. Wcześniej nie ma sensu rozpoczynać jakichkolwiek robót, nawet przezbrojenia ul. Antycznej będącej objazdem tej budowy.
inwestycje
2015-07-08 20:02:19
Remont rozpocznie się jednak wcześniej - otwarcie ofert cenowych będzie 24 lipca, więc podpisanie umowy powinno nastąpić w połowie sierpnia.
Matrix
2015-07-08 21:05:19
Na Wapienickiej i Antycznej będzie wymiana tylko asfaltu czy generalny remont z podbudową???
inwestycje
2015-07-08 21:11:32
@Matrix: jedynie wymiana górnych warstw konstrukcyjnych - wiążącej i ścieralnej
Matrix
2015-07-08 21:48:23
Lepsze to niż nic.Szkoda, że ścieżki rowerowej nie podciągną wzdłuż Antycznej.
tombo
2015-07-09 11:47:42
mam powazne obawy co do sposobu naprawy tych ulic,choc juz miałem zgłaszac osobiscie pytac MZD co z tymi najgorszymi drogami w miescie.Tu potrzebna jest kompleksowa przebudowa razem z podbudową,przeciez widac ze jest zniszczona ,i wymiana samej góry,to wyrzucanie kasy w błoto.O ile Wapienicka ma stosunkowo nowy chodnik i tu byc moze wystarczy sam asfalt,to z uwagi na natezenie ruchu,Antyczna dramatycznie potrzebuje chodnika,czyli takze kanalizacji deszczowej,i nowej podbudowy.Przeciez asfalt połozony na czyms takim,wyrwach, zacznie sie sypac po 2-3 latach. Tak jak sie to dzieje w drodze na Przegibek,gdzie asfalt połozony 2 lata temu,juz spekał, a po nastepnej zimie, zapewne zacznie sie rozsypywac na dziury....
falmich
2015-07-10 10:41:48
jakieś terminy są co do remontu Modrzewskiego, kiedy miał by się odbyć ?
inwestycje
2015-07-10 15:52:52
Raczej nie w tym roku.
Novva
2015-08-08 11:25:39
Z przedstawionych przez pana planów wynika, że tylko miejsca postojowe będą wykonane z czerwonej cegły klinkierowej, a jezdnia już nie. Szkoda! Tak niewiele już w mieście takich nawierzchni. Rozumiem , że takie ulice też wymagają remontu ale szkoda, że nie zachowuje się tego co jest i tylko poprawia. Mam do Pana także pytanie odnośnie rejonu tzw. aleji Sułkowskiego. Aktualnie prowadzony jest tam remont kanalizacji, który w założeniu ma potrwać do końca sierpnia. Prowadzone prace powodują całkowite zniszczenie i tak już będącej wcześniej w opłakanym stanie nawierzchni a także chodnków. Z informacji uzyskanych od prowadzących remont pracowników, wynika, że nawierzchnia będzie naprawiana. Czy wiadomo Panu coś więcej na ten temat?
inwestycje
2015-08-16 02:11:22
@Novva: nic nie wiem na ten temat - proponuję skontaktować się z MZD w tej sprawie
majki
2015-09-23 14:38:00
dlaczego przy remontach ulic w bielsku nie przewiduje się ścieżek dla rowerów (z małymi wyjątkami) tak aby uzyskać spójną sieć komunikacyjną jak w innych dużych miastach? co remont to nie ma ścieżki pomimo że jest na nią miejsce
inwestycje
2015-09-23 21:05:32
@majki: zapewne dlatego, że Ratusz nie jest zwolennikiem ścieżek rowerowych i traktuje je jedynie jako "produkt turystyczny", a nie jako codzienną infrastrukturę transportową.
martinez
2015-12-10 16:20:54
ciesze się że jest nowy asfalt na Wapienickiej i Antycznej ale dlaczego w tym kraju robi się wszystko na odwrót. Po pierwsze: pierwsze się robi pod asfaltem a poźniej asfalt. niestety dziś tj 10.12.2015 na ulicy wapienickiej drogowcy zabrali się za wkopywanie nowej studzienki kanalizacyjnej- nie można było tego zrobić przed wylaniem asfaltu. za chwilę znowu ta droga będzie rozwalona. po drugie kazdy wykop powinnien podczas zasypywania być min co 1m zagęszczany, niestety wykonawcy nowego wodociągu zasypując wykopy utwardzali wykop ale dopiero jak był całkowicie zasypany- efekt nowy asfalt już siada na wysokości skrzyżowania z Antyczną oraz niedaleko zakładu wulkanizacyjnego na Antycznej, o chodnikach nie wspomnę
Komentarzy (14)

Ciężkie losu koleje

  
Niedawno Zarząd Województwa Śląskiego przyjął „Plan rozwoju kolei w województwie śląskim", który zawiera listę rankingową inwestycji, które mają otrzymać dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Na 5. miejscu tejże listy znalazła się rewitalizacja 11,9 km linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska - Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa - Bielsko-Biała Główna. Szacowana wartość inwestycji to 56 mln zł (przy 85-procentowym dofinansowaniu unijnym). Zakłada się, że przetarg na roboty budowlane miałby być ogłoszony w 2. kwartale 2018 roku, a zakończenie w 3. kwartale 2020 roku. Umieszczenie inwestycji na liście rankingowej nie jest jednak gwarancją jej realizacji. Główny problem polega na tym, że może zabraknąć środków finansowych, które alokowane są w ramach RPO na inwestycje kolejowe, gdyż całość dostępnych środków zamknie się w kwocie 113 mln euro wkładu unijnego. Cztery projekty wyprzedzające na liście rankingowej rewitalizację linii 117 już wykorzystują tę kwotę.

We wspomnianym „Planie rozwoju kolei..." nie znalazła się inna, przygotowywana od dawna inwestycja, polegająca na rewitalizacji linii kolejowej nr 139 (E65) odc. Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała - Zwardoń granica państwa (jest to część większego przedsięwzięcia pod nazwą: Modernizacji linii kolejowej E65-Południe, odcinek Grodzisk Mazowiecki - Kraków/Katowice - Zwardoń/Zebrzydowice - granica państwa). Wynika to z faktu, że sfinansowanie tego przedsięwzięcia planuje się z innego unijnego instrumentu - z transgranicznego CEF Łącząc Europę. Pozyskanie środków z tego źródła nie jest pewne - projekty uzyskujące dofinansowanie wybierane są przez Komisję Europejską spośród setek zgłoszonych przez państwa członkowskie UE.

Jeszcze parę lat temu analizowano 3 warianty rewitalizacji (a w zasadzie rozbudowy) tej linii kolejowej. Całkowicie zarzucono pomysł budowy na tym odcinku Kolei Dużych Prędkości. Drastycznie ograniczono także zakres planowanego przedsięwzięcia - zgodnie ze Studium Wykonalności, ze względu na nieracjonalność ekonomiczną, realizacja tej inwestycji ograniczy się jedynie do odcinka Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała Lipnik. Do realizacji przez inwestora proponowany jest wariant 1, który przewiduje przebudowę linii kolejowej pozwalającej na podniesienie prędkości do 160 km/h (dopuszcza się ograniczenia prędkości do 80-120 km/h w miejscach, gdzie przebudowa do 160 km/h będzie niemożliwa lub nieuzasadniona ekonomicznie).

Obie omawiane inwestycje kolejowe zawarte są w Kontrakcie Terytorialnym, czyli umowie pomiędzy rządem a województwem śląskim oraz w przyjętym w tym tygodniu przez rząd „Programie dla Śląska" (właśc. „Śląsk 2.0 - Programie wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej"). W przypadku tych dwóch linii kolejowych obecnie trwa proces wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

To jednak nie koniec planów PKP związanych z Bielskiem-Białą. W najbliższych miesiącach z krajobrazu miasta zniknie 19 budynków i instalacji kolejowych. Wśród najbardziej znaczących znajdą się przystanki kolejowe Lipnik, Mikuszowice, Leszczyny i Bielsko-Biała Górne.
Wszelkie prace wyburzeniowe powinny zostać wykonane najdalej do 31 stycznia 2016 roku (część zniknie już w sierpniu 2015). W sumie, w skali całego kraju wyburzonych zostanie ponad 2000 obiektów i instalacji kolejowych. Koszt całości prac szacowany jest na 17 mln zł.

Rewitalizacja trasy E65, plan orientacyjny:

Wariant 1 (przebieg na terenie Bielska-Białej):


W ramach tej samej uchwały Zarządu Województwa Śląskiego, w której przyjęto „Plan rozwoju kolei w województwie śląskim" uchwalono analogiczny plan dla dróg wojewódzkich. Zakłada on, że inwestycja polegająca na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 942 w Bielsku-Białej (ciąg ulic Międzyrzecka i Cieszyńska) otrzyma dofinansowanie w ramach RPO. Szacowany całkowity koszt inwestycji to: 276,7 mln zł (w tym 85% dofinansowania unijnego). Pierwszy z przetargów na roboty budowlane w ramach tego przedsięwzięcia ma być ogłoszony w lutym 2016 roku, zakończenie całości prac przewidywane jest na czerwiec 2019 roku.

2015-07-05 | Dodaj komentarz
Yanek
2015-07-06 10:25:21
Czy wiadomo jakie to jeszcze budynki idą do wyburzenia oprócz wymienionych budynków stacji kolejowych? I czy nieużywanie bocznice kolejowe na stacji kolejowej Bielsko-Biała Główna też będą demontowane?
inwestycje
2015-07-06 12:27:01
@Yanek: proszę, oto cała lista: http://i.imgur.com/rMI68YT.png / wyburzane będą tylko budynki, bez bocznic kolejowych / bocznice częściowo będą rozbierane podczas rewitalizacji linii kolejowej
100%BB
2015-07-06 15:17:58
Hahaha przecież do 10 lat bez żadnych inwestycji, oni rozwalą wszystkie połączenia kolejowe przechodzące przez Bielsko-Białą! Wygląda na to że linia kolejowa BB-Kalwaria, podzieli los linii BB-Cieszyn. Zostanie nam ostatni szlak kolejowy do Katowic i rozpadająca się jako ostatnia infrastruktura kolejowa w kierunku Zywiec-Zwardoń. To wszystko jako tako wygląda tylko na papierze, a realia sa takie, że każda inwestycja jest zagrożona! Zostanie tylko transport drogowy bez względu jaka cena bedzie na stacjach benzynowych. Jedyna nadzieja, w tym że zmiana władzy na Wiejskiej wymusi m.in. zmiany kolejności projektów wybranych do finansowania z UE, albo zmienią możliwości ich dofinansowania z unijnego na zadanie własne czyli kasa z PKP albo z budżetu państwa! No to nas hanysowo dotarło .... z woli państwa i województwa, rozwalają nam połączenia komunikacyjne z regionem i reszta kraju. W trójmieście mają drogi, szlaki kolejowe, lotniska pasazerskie oraz dostęp do morza, a w Bielsku-Białej i powiatach, zostaną jedynie drogi szybkiego ruchu z płatnymi obwodnicami i kto wie czy paliwo zawsze będzie takie tanie jak obecnie.
inwestycje
2015-07-06 16:47:49
@100%BB: pytanie, czy miasto lobbowało za połączeniami kolejowymi; mam nieodparte wrażenie, że nie...; skupiono się na Cieszyńskiej, Krakowskiej/Żywieckiej i Szpitalu Onkologicznym, odpuszczając kompletnie transport szynowy
maras49
2015-07-06 20:33:08
Myślałem, że chociaż w tych działaniach zaplanowana będzie kładka dla pieszych np. wspólna dla ulic Kołłataja i Inwalidów, bo o drugim poziomie z Sempołowskiej z powodów technicznych na razie można odpuścić, chyba że coś znów wyburzą. Nie miałem dobrego zdania o służbach inwestycyjnych kolei dawniej, a teraz jak czytam, to nadal.
100%BB
2015-07-06 21:27:19
Wydaje się ze sprawa kolei to powinna być sprawa całego regionu Podbeskidzia, nie tylko Bielska-Białej, a wygląda to tak jakby nikomu ze śląska i części małopolski nie zależało na modernizacji szlaków kolejowych. A przecież teraz sa ostatnie pieniądze, dopóki są pieniądze, potem PKP znowu zostanie bez gotówki.... i będzie jak przed wejsciem do UE, brak pieniędzy na wszystko dosłownie. Co do przetargu na linię BB-Kalwaria do granicy woj sląskiego, to uwazam jest szansa, ze z innychprzetargów ( oszczędności ) te 85 milionów uda się wygospodarować. Pytanie czym i kim będzie UE i waluta euro do roku 2020, bo jak widzę tą politykę to mam obawy, ze Polska, nie wykorzysta wszystkich środków w latach 2015-22. To co województwo i region zawalili to brak środków pomocowych na kolej w latach 2007-13. A teraz pozostaje bitwa, kto co przejmie, a czy to zostanie zrealizowane to już osobny temat.
miras
2015-07-06 22:08:08
Komunikacja w tym mieście i regionie jest zarządzana jak na jakiejś prowincji trzeciego świata. Jeżdżą tylko małe, rozklekotane busy jak w afryce. Kolej powinna stanowić kręgosłup komunikacji, w szczególności w takim mieście jak Bielsko. Tutaj tory kolejowe przebiegają z północy na południe i ze wschodu na zachód. Niejedno miasto tej wielkości, może nam pozazdrościć takiej sytuacji, a włodarze nie chcą tego wykorzystać. Do tego Bielsko w ogóle nie współpracuje z gminami sąsiednimi i z sąsiednimi powiatami. Tak jakbyśmy byli samotną wyspą na oceanie.
Adi
2015-07-07 10:36:30
Naprawianie przez .. wyburzanie. Naprawdę aż się w żyłach ciśnienie podnosi gdy słyszę o kolejnych pomysłach "specjalistów" tej ekipy. A jakiego nowosłowia tym razem użyto - #wygaszanie? Gdzie są samorządowcy z tego miasta, co nie potrafią walczyć o swoje miasto i swój region? Zamiast lobbować chociaż za trasą Cz-Dz -> B-B -> Żywiec -> Zwardoń, żeby zrobić ją dwutorową, z prędkością choćby 100km/h, to chyba zapadli się pod ziemię. Przecież już teraz na dworcu w B-B rzadko kiedy widać pociąg!
Yanek
2015-07-08 08:53:35
Bardzo dziękuję za listę. Co do wcześniejszych wypowiedzi uważam że powinna jednak zostać wykorzystana możliwość komunikacji w wielu kierunkach, zwłaszcza że na przykład w kierunku Cieszyna czy Kęt busy jeżdżą przepełnione, i według widzimisie prywatnych przedsiębiorców (kursy tylko w roku szkolnym ale i tak bez niedziel i sobót w wakacje ograniczone kursy mimo ludzi pracujących). Faktycznie inwestycje są koniecznie ale zaprzestanie lobbowania przez miasto i powiaty dookoła może doprowadzić do faktycznej likwidacji linii kolejowych co ma obecnie miejsce w zachodniej Polsce. Co do wyburzeń PKP zajmuje ogromny teren w centrum miasta który jest atrakcyjny i można go zwolnić na inwestycje. Poza tym utrzymanie i zabezpieczenie budynków też kosztuje. Najbardziej obawiałem się wyburzeń budynków typu stacja BB Wschód lub Wapiennica bo to oznaczało by pierwszy krok do faktycznej likwidacji.
100%BB
2015-07-08 13:36:38
Dziwię się czemu województwa decydują o tym jaka bedzie rola szlaków kolejowych w regionie. Przecież to jest majątek i działka PKP. Lobbing to jedno ale jeżeli ci którzy decydują podjęli już dawno decyzje, to co można, przyjść z karabinem czy granatem do urzedu marszałkowskiego aby wymuszać oczekiwane decyzje? W kadencji 2010-14 było wiele spotkań i konsultacji dotyczących rozdania unijnego na lata 2014-20 w tym inwestycje w kolej. W UM w BB, było przecież kilka lat temu spotkanie urzędników z Katowic z władzami miasta, a na balkonie i w ratuszu dało się zauważyć miłośników kolei, którzy walczyli o przywrócenie połączenia z Cieszynem. Prawda jest taka, ze aby komuś dać muszą komuś zabrać. Myślę, że sprawa inwestycji kolejowych już dawno była podzielona i załatwiona. Na pewno na inwestycje wpływa fakt, że tylko 139 jest linią I klasy o znaczeniu państwowym, a i tak II etap inwestycji na Podbeskidziu umieszczony na szarym końcu w województwie.
fack
2015-07-09 08:32:09
@inwestycje: A czy czasem część z tych burzonych budynków przez PKP nie są wpisane do rejestru zabytków?? A jeżeli nie są, to czy aby na pewno tam nie powinny się znaleźć??
100%BB
2015-07-12 13:04:54
Oto przyczyna tak trudnej sytuacji inwestycji w koleje na Podbeskidziu, Górny Sląsk postawił na drogi, mimo że w RPO 2014-20 nacisk miał zostać położony na rozwój sieci i szlaków kolejowych, władze woj, śląskiego postawiły na 39 projektów drogowych a tylko 6 na inwestycje kolejowe. Na koleje przeznaczono 152 miliony euro czyli ponad 600 milionów złotych w tym rewitalizację w czym zawierają sie pierwsze 3 projekty. Niestety linia kolejowa 117 jest dopiero na 2 pozycji oczekującej na dofinansowanie Bielsko-Biała-granica woj. śląskiego. Zwraca uwagę wysoki koszt budowy-remontu 1 km odcinka linii kolejowej wyliczony na 5-6 milionów pln jak w przypadku remontu linii dwutorowych a koszty powinny być około 40-50% niższe. Cieszyn dopiero zapłaci za brak walki o woj bielskie w czasie reformy administracyjnej za AWS-UW. Ich projekt Cieszyn-Zebrzydowice, jest na ostatnim 6 miejscu na liście, praktycznie bez szans na dofinansowanie w chwili obecnej, a jeżeli dodamy odłożenie na półkę planów rewitalizacji linii 190, wypada zapytać tych z Cieszyna czy o takie województwo walczyliście? Cieszyn jako pierwszy odczuje co znaczy brak połączeń kolejowych do Bielska-Białej i reszty kraju. W chwili obecnej wypada aby ośrodki kontrolne w państwie zainteresowały się sytuacją czemu i dlaczego obliczono tak wysoki koszt modernizacji 1 km torów zawyżony o 80-100% ..... Niestety porażka będzie też lista drogowa, z 39 projektów przy obecnych pieniądzach 1025 mln euro czyli ponad 4 miliardy pln, z listy zostanie wykonanych tylko 6 projektów. Kto to przygotował, kto to obliczał? Górny Sląsk jak zwykle poniesie klęskę inwestycyjną i finansową. Niech przykłądem nieudolności woj, sląskiego będzie utopienie setek milionów złotych w były stadion narodowy w Chorzowie, za te setki milionów złotych już dawno zrewitalizowano by linie kolejowe na samym tylko Podbeskidziu, bez wkładu finansowego z UE. Podliczono że na stadion śląski jak go zakończą wydane zostanie ( w ciągu 20 lat prac ) około 866 milionów złotych. A ile idzie na koleje w ramach RPO 2014-20?
100%BB
2015-07-12 13:16:44
Uściślę nieco swój komentarz. Inwestycje z RPO w linie kolejowe to szansa dla 3 pierwszych projektów z listy tzw. rankingowej. Kolejne 3 są na liście oczekującej w tym 5 linia 117- BB-Kalwaria ( do granicy województwa slaskiego ) oraz 6 projekt linia nr. 90 Zebrzydowice - Cieszyn. Brakuje planów inwestycyjnych na liniach 190-Bielsko-Biała-Cieszyn oraz szlak Zywiec do granicy woj. sląskiego w kierunku Suchej Beskidzkiej. Ogólnie śląska katastrofa!
pioma
2015-08-20 10:49:48
Z dokumentacji wynika, że na odcinku B.-B. Gł. – B.-B.Lipnik PLK planuje dołożyć drugi tor. Gdym był na miejscu władz Bielska-Białej i poważnie traktował zwiększenie roli transportu zbiorowego, to naciskabym na inwestora, żeby zaplanował dodatkowy przystanek na wysokości teatru. Pozostawienia przejścia przez tory z ul. Kołłątaja jest złym pomysłem. Nalegałbym, żeby zaplanować przejście podziemne, dzięki czemu perony na tym dodatkowym przystanku miałyby wymaganą długość. To jest okazja, której nie powinno się zmarnować.

Informacje:


inwestycje, Bielsko-Biała, drogi, budowa, przebudowa, przetarg, kamienice, zabytki, wiadukt, obwodnica, s69, s-69, s1, s-1, estakada, rondo, projekt, rewitalizacja, remont, projekt, plan, schemat, przebieg, mapa, rozbudowa, stadion

Archiwum:


2017
» październik (2)
» wrzesień (1)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» marzec (4)
» luty (2)
» styczeń (2)

2016
» grudzień (2)
» wrzesień (1)
» czerwiec (2)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» luty (2)

2015
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (4)
» sierpień (3)
» lipiec (3)
» czerwiec (2)
» kwiecień (1)
» marzec (2)
» luty (1)
» styczeń (1)

2014
» grudzień (2)
» listopad (1)
» październik (1)
» wrzesień (2)
» lipiec (2)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (4)
» styczeń (3)

2013
» grudzień (3)
» listopad (1)
» październik (2)
» wrzesień (1)
» sierpień (2)
» lipiec (1)
» czerwiec (4)
» maj (2)
» kwiecień (1)
» marzec (3)
» luty (1)
» styczeń (2)

2012
» grudzień (1)
» październik (1)
» wrzesień (1)
» sierpień (4)
» lipiec (5)
» czerwiec (1)
» maj (3)
» kwiecień (3)
» marzec (7)
» luty (3)
» styczeń (2)

2011
» grudzień (2)
» listopad (2)
» październik (2)
» wrzesień (2)
» sierpień (8)
» lipiec (1)
» czerwiec (5)
» maj (5)
» kwiecień (7)
» marzec (4)
» luty (7)
» styczeń (3)

2010
» grudzień (2)
» listopad (14)
» październik (7)
» wrzesień (8)
» sierpień (10)
» lipiec (5)
» czerwiec (21)
» maj (13)
» kwiecień (3)

Ostatnie komentarze


[one]
Cena wg mnie atrakcyjna, ok 3000 za metr w developerce, jest niezle. Tylko lokalizacji brakuje...
[marzyciel]
Piękne osiedle. Niestety tylko dla bogatych.
[ultra]
A projekt parkingu Lwowska/Krakowska już gotowy?

Ocena bloga:


Oceń blog:  1   2   3   4   5 

Reklama:


Statystyki bloga:


Wyświetleń: 2194191
Newsów: 254
Komentarzy: 5171
Ta strona kojarzona jest ze słowami:
Inwestycje w Bielsku-Białej, blog Bielsko, blogi Bielsko-Biała